Ένα αφιέρωμα στον Κερκυραίο καπετάνιο έμεινε στο ίδιο πλοίο ναυτολογημένος για 30 συνεχόμενα χρόνια

Βλέποντας το παρακάτω κείμενο του Αλέξανδρου Κασίμη, Αντιπλοίαρχου ε.α ΠΝ, ένοιωσα την ανάγκη να το δημοσιεύσω με σκοπό να το διαβάσουν όλοι οι συνάδελφοι ναυτικοί. Και επειδή μπροστά στα λόγια καρδιάς είναι περιττό οτιδήποτε άλλο σας παραθέτω το κείμενο αυτολεξεί.

«Eνα μικρο αφιερωμα στον Κερκυραιο καπετανιο του επιβατηγου οχηματαγωγου πλοιου Ε|Γ- Ο|Γ alexandros kII της αγονης γραμμης των Διαποντιων νησων Οθωνοι ,Ερικουσας Μαθρακι.

Καποια στατιστικα στοιχεια για τον καπεταν Σπυρο:

Α Εμεινε στι ιδιο πλοιο ναυτολογημενος για 30 συνεχομενα χρονια 10950 ημερες
Β Δεν εχασε ουτε ενα δρομολογιο απο δικη του υπαιτιοτητα
Δ δεν ελλειψε ουτε μια μερα απο το πλοιο
Ε πραγματοποιησε ολα αυτα τα χρονια περισσοτερες απο 15000 προσεγγισεις αναχωρησεις ,αγκυροβολιες πρυμνοδετησεις και στα τεσσερα λιμανια των Οθωνων Ερικουσας Μαθρακι Κερκυρας ,χωρις να υποστει ουτε μια ‘γρατζουνια» χωρις καποιο ναυτικο ατύχημα.

Ελπιζω καποιο σωματιο πλοιαρχων ,εφοπλιστων ,και ναυτικων του Εμπορικου Ναυτικου υπαρχουν πολλα , να σε προσκαλεσουν καποια στιγμη και να σου πουν …ελα εδω ρε αχρηστε … ανικανε …καπετανιε της Ακτοπλοιας και των Αγονων γραμμων και καθησε να σε κερασουμε ενα καφεδακι και να σου δωσουμε και σενα μια τιμητικη πλακετα και να μας πεις το μυστικο που τοσα χρονια 30 στο ιδιο πλοιο δεν τα λες και λιγα δεν ειχες καποιο ατυχημα και πως επιβιωσες να το μαθουν και οι νεωτεροι » και τι προβληματα αντιμετωπιζες στα δυσκολα δρομολογια της αγονης γραμμης.

Με τον Καπεταν Σπυρο Μπαλο γνωριστηκαμε εντελως τυχαια πριν 30 χρονια στο πρωτο μου ταξιδι με το πλοιο του οταν ανεβηκα στην γεφυρα και μιλησαμε και εκει εμαθα οτι και εκεινος ειε υπηρετησει την θητεια του στο Πολεμικο Ναυτικο οχι σε καποια ‘τσατσουπηρεσια με βυσμα»αλλα οπως και εγω σε Αντιτορπιλικο εκεινος στο ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ εγω στο ΒΕΛΟΣ και αυτο ηταν η αφορμη η αιτια να υπαρχει μια αλληλοεκτιμηση μεταξυ μας και ειχαμε παντα ενα αλλον κωδικα επικοινωνιας στα λιγα λεπτα που ανεβαιννα στην γεφυρα οταν ταξιδευα για το νησι μου να του πω μια καλημέρα.

Με τον καπεταν ΣΠΥΡΟ Μπαλο θελω να ξερετε ότι:

Α δεν ειμαστε η γιναμε ποτε φιλοι
Β δεν βγηκαμε ποτε για καφε η φαγητο
Γ δεν με πηρε ποτε στην εορτη μου να μου πει χρονια πολλα
Δ οταν με συναντουσε δεν μου ελεγε καλημερα
Ε δεν του ζητησα ποτε δανεικα χρηματα σε καποια δυσκολη οικονομικη στιγμη μου ….

για ολους λοιπον αυτους τους λογους δεν εχω καμμια ηθικη υποχρεωση να ασχοληθω μαζι του αφου τιποτα δεν μας συνδεει και να δημοσιευω προσωπικα κολακευτικα σχολια για εκεινον.

Ομως ως υπευθυνος πολιτης ,και ανθρωπος με στοιχειωδη λογικη και σκεψη εντελως αυθορμητα περα απο προσωπικες συμπαθειες η αντιπαθειες πηρα την αποφαση να γραψω λιγα λογια απο καρδιας στον δικο μου καπετανιο που για 30 χρονια ειχε στα χερια του τις τυχες ολων των επιβατων κα του πλοιου και μας ταξιδεψε με ασφαλεια στα νησια μας και αυτο πρεπει να του το αναγνωρισω
Γνωριζω πολυ καλα οτι ενας καπετανιος μεσα σε ενα πλοιο πρεπει να διαθετει δυο βασικα στοιχεια ,γνωσεις και τυχη και ο καπεταν Σπυρος τα διεθετε και τα δυο !

Καπεταν Σπυρο τα τελευταια χρονια με την ολοκλήρωση του νεου λιμανιου των Οθωνων πολλοι ανθρωποι υπευθυνοι σε θεσεις ,αλλα και ανευθυνοι ,σχετικοι με την θαλασσα και τα πλοια ,αλλα και αλλοι ασχετοι βουνισιοι , που ο καθενας σε πλησιααζε και σου ελεγε το μακρυ του και το κοντο του για να μπαινεις με το πλοιο σου στο Αυλακι , αλλα κανεις τους δεν τα καταφερε ,ουτε το Υπουργειο ,ουτε ο ΟΛΚΕ ,ουτε το Λιμεναρχειο ουτε οι Αντιδημαρχοι και των τριων μικρων νησιων ουτε ο πλοιοκτητη σου ,ουτε αλλοι σκοτεινοι κυκλοι που ενεργουσαν κατω απο σκοπιμοτητες αντιπαθειες ζηλιες και κακιες να σε αναγκασουν να βαλεις το πλοιο σου στο νεο λιμανι ,τους λογους εσυ μονο τους γνωριζεις για ποιο λογο δεν εμπαινες μεσα
Με τις λιγες γνωσεις που εχω γνωριζω οτι η νομοθεσια δινει στον πλοιαρχο ενος επιβατηγου το δικαιωμα να επιλεγει εκεινος ποιο λιμανι η προβλητα ειναι πιο ασφαλες για το πλοιο και τους επιβάτες.

Σε θυμαμαι με 6αρι μαιστρο να προσπαθεις να φουνταρεις απεξω απο την μικρη μπουκα του λιμανιου στο Μαθρακι ,να δινεις μια μονο κινηση αναποδα των μηχανων και αμεσως κρατει καμμια αλλη κινηση μηχανων ,γιατι ολος ο βυθος του λιμανιου ηταν γεματος φυκια και τα τραβοσαν οι αναρροφησεις των μηχανων και βουλωναν και μετα αντε σβυσιμο μηχανες ανοιγμα φιλτρα καθαρισμα κλπ ,και εσυ να προσπαθεις με την φορα που πηρε το πλοιο να το ευθυγραμμησεις για 100 μετρα μεχρι να φθασει η πρυμνη σου λιγα μετρα απο τον μωλο και καταφερεις και πεταξεις γρηγορα καβους και κρατηθεις πριν προλαβει να σε πεταξει ο καιρος στα βραχια που ελγυφαν τα πλευρικα του πλοιου σου και κομματιαστεις πανω στις πετρες!

Να προσπαθεις με 6αρι μαιστρο να παρεις την αγκυρα πανω εξω απο την εισοδο του λιμανιου στο Μαθρακι και η πλωρη σου να ανεβοκατεβαινει απο το υψηλο κυματισμο ο εργατης της αγκυρας να ζοριζεται απο τα δυνατα ξαφνικα τιναγματα σκορτσαρισματα του πλοιου και σε καποιο δυνατο ανεβοκατεβασμα να ξεμπλοκαρει η αλυσιδα της αγκυυρας απο τον εργατη και να φευγει μεσα στην θαλασσα ,και εσυ να προσπαθεις να κρατησεις το πλοιο σου πανω στο καιρο με προσω κρτατει αναποδα μεχρι να καταφερεις να ξανακομπολαρεις την αλυσιδα τις αγκυρας σου παλι στον εργατη οσο πιο γρηγορα μπορουσες ,πριν σε ριξει στα βραχια και απο την αλλη να ανεβαινει στην γεφυρα ο καθε ασχετος και να σου βαζει χερι…γιατι αργεις και δεν φευγεις τι να του απαντησεις εκεινη την ωρα .

Καποια αλλη φορα να προσπαθεις να προσεγγισεις την προβλητα του Αμμου με μαιστρο δυνατο πλευρικο ανεμο ,και να ριχνουν οι ναυτες σου βιλαει και κανεις απο εξω να μην κανει κινηση να σκυψει να παρει τον καβο απιστευτο και ομως αληθινο ,!
Καπεταν Σπυρο πολλοι σε κατηγορησαν ολα αυτα τα χρονια οτι »φοβοσουνα» δεν’γουσταρες» να ταξιδεψεις με 5αρι η 6αρι καιρο ,ομως κανεις δεν ηξερε δεν ειχε εικονα της καταστασης του πλοιου σου οσο εσυ.

Μονο εσυ ηξερες ποσο μπορεις να το ζορισεις ,,,και ποσο αντεχει ,και ποια ειναι τα ορια του πλοιου σου σε κακοκαιρια ενα πλοιο 32 ετων!.

Μονο εσυ γνωριζες οτι το πλοιο σου ηταν μετασκευασμενο ,μεγαλομενο ,με μεγαλυτερο γκαραζ για να παιρνει περισσοτερα αυτοκινητα ,και το πιο βασικο ειχε αφαιρεθει βαρος [ερμα] απο το σκαφος .και ολες αυτες οι αλλαγες ειχαν επηρεασει το κεντρο βαρους και την ευσταθεια του πλοιου σου.

Ακομη και οταν με τα δικα σου στοιχεια που ειχες αποφασιζες να ταξιδεψεις με 5αρι και τελικα εφθανες στον προορισμο σου ,οταν παταγαν το ποδι τους οι επιβατες στην στερια σχολιαζαν »’πω πω τι κακος καπετανιος ειναι αυτος πηγε να μας πνιξει »’τα ακουγαμε και αυτα ολοι μας εκει στο μωλο πανω αντε να βρεις ακρη απο την αλλη αν δεν ταξιδευες σε ελεγαν ‘φοβιτσιαρη.

Αλλοι παλι σε κατηγορησαν οταν σε ρωττουσαν επιβατες αν θα πιασουμε οθωνους τους ενημερωνες οτι δεν μπορεις να ξερεις εκ των προτερων 36 ν μ αποσταση τρεις ωρες ταξιδι την κατασταση του καιρου εκει ,οταν ολοι γνωριζουμε οτι μετα την Ερικουσα ο καιρος τις περισσοτερες φορες αλλαξε προς το χειροτερο και δεν ρισκαρες ουτε συνεχιζες το ταξιδι σου αφου ηξερες οτι θα υπηρχες προβλημα ενημερωνες ,και ως συνηθως οι τοπικες μετεωρολογικες προβλεψεις δεν ηταν παντοτε σωστες καθως η ανοικτη θαλασσα της Αδριατικης ειχε ξαφνικες αλλαγες καιρου και θαλασσης οποτε αφηνες στους επιβατες την επιλογη αν θα ρισκαρουν να ταξιδεψουν ,και ισως ξαναγυρισουν πισω χωρις να εχουν καταφερει να πατησουν το ποδι τους στους Οθωνους ,η να μην ταξιδεψουν αλλη λυση δεν υπηρχε αυτα συμβαινουν σε ολες τις αγονες γραμμες των νησιων στην Ελλαδα.

Επισης σε κατηγορησαν οτι δεν ησουν φιλικος συζυτησιμος και δεν επιανες ευκολα κουβεντουλα οταν ολοι γνωριζουμε οτι ο καπετανιος σε ενα πλοιο της αγονης γραμμηε εχει χιλια δυο πραγματα σκεψεις στο μυαλο του και βρισκεται μεσα στο σγχος και την ενταση να δωσει λυσεις για πολλα ξαφνικα προβληματα που παρουσιαζονται ανα πασα στιγμη.

Οι περισσοτεροι επιβατες των αγονων γραμμων εχουν μπερδεψει τον καπετανιο των πολυτελεστατων μεγαλων κρουαζιεροπλοιων που τις περισσοτερες φορες κανουν δημοσιες σχεσεις κατεβαινουν στα σαλονια και ειναι φιλικοι με τους επιβατες ,καθως υπαρχουν στο πλοιο τους και αλλοι καπετανεοι που ειναι στην γεφυρα ενω εσυ επαιζες μονος σου !

Θα μπορουσα να αναφερω αμετρητα αλλα περιστατικα απο την μακροχρονη θητεια σου στο πλοιο alexandros kII αλλα θα το αποφυγω για να μην γινω κουρστικος η ακομη και γραφικος.

Αγαπητε Καπεταν Σπυρο θα ηθελα να σου πω εγω προσωπικα ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ σε σενα τον εμπειροτατο καπετανιο μου ,που ολα αυτα τα τριαντα [ 30 ] χρονια με 15000 δρομολογια μας ταξιδεψες με ασφαλεια στον προορισμο μας κατεχεις ενα απιαστο ρεκορ συνεχομενης πλοιαρχειας σε πλοιο που σπανια καποιος θα το ξεπερασει αν οχι θα το πλησιασει.

Εγω απο εδω και περα δεν θα εχω ουτε θα νιωθω την σιγουρια και την ασφαλεια που ενιωθα μαζι σου καθε φορα που ταξιδευα ,γιατι γνωριζα οτι ησουν καπετανιος με πολλα β….α και δεν αφηνες την γεφυρα και την θεση σου ουτε λεπτο τουλαχιστον αυτο στο αναγνωριζουν ολοι.

Η απουσια σου αισθητη σε μενα ,θα μου λειψει το παρατεταμενο σφυριγμα της σειρηνας του πλοιου σου καθε φορα που προσεγγιζες το λιμανι του αμμου για να φυγουν τα αγκυροβολημενα κοτερα θαλαμηγοι που ηταν παρανομα στην εισοδο του ορμου και που σου εμποδιζαν να κανεις χειρισμους αγκυροβολιας,

Σου ευχομαι υγεια ξεκουραση την χρειαζεσαι και να βρεις τωρα απο εδω και περα αλλα ηρεμα λιμανια να ξεκουρασεις το μυαλο και την ψυχη σου.

καπεταν Σπυρο μην ελπιζεις και μην περιμενεις και εχεις αυταπατες οτι θα βρεθουν καποιοι αλλοι να σου εκφρασουν ενα σχολιο , μια δυο λεξεις ενα ευχαριστω ενα γεια η ζωη και οι ανθρωποι στην στερια ειναι πολυ σκληροτεροι στην συμπεριφορα τους και απο την πιο φουυρτουνισμενη θαλασσα που εχεις αντιμετωπισει ως καπετανιος στα τοσα χρονια που ταξιδευες
Ειτε καποιοι σε συμπαθησαν ,ειτε οχι η ιστορια εχε γραψει με μεγαλα γραμματα.

»ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ ΣΠΥΡΟΣ ΜΠΑΛΟΣ ΠΛΟΙΟ ALERXANDROS KII 30 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΣΤΑ ΔΙΑΠΟΝΤΙΑ ΝΗΣΙΑ » \

Με εκτιμηση και σεβασμο στον δικο μου καπετανιο τον Σπυρο»

Αλεξανδρος Κασιμης
Αντιπλοιαρχος ε.α ΠΝ
Οθωνοι 30 Σεπτεβριου 2018