Άνοδος της Κέρκυρας μέσω της κρουαζιέρας

Η άνοδος της τουριστικής κίνησης, η ενίσχυση της τοπικής αγοράς, αλλά και του ονόματος (brand name) και των τοπικών προϊόντων της Κέρκυρας μέσω της κρουαζιέρας καταγράφονται σε μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έρευνα που πραγματοποίησε ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας.

Μεταξύ των σημαντικότερων πορισμάτων της έρευνας ήταν η διαπίστωση ότι ο μέσος όρος κατανάλωσης ανάμεσα στους ερωτηθέντες φτάνει τα 61,50 ευρώ, λίγο κάτω, δηλαδή, από τα 62 ευρώ που αποτελεί τον αντίστοιχο ευρωπαικό μέσο όρο.

Όμως συγκεκριμένα ευρήματα δείχνουν ότι υπάρχουν σοβαρές προοπτικές σημαντικής αύξησης στον τομέα αυτόν.

Για παράδειγμα, ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό επισκεπτών (70%) εξέφρασε την ανάγκη να είχε περισσότερο χρόνο στη διάθεσή του για να απολαύσει την παραμονή του στο νησί και να πραγματοποιήσει τις αγορές του χωρίς το άγχος που προκαλούσε ο περιορισμένος χρόνος ελλιμενισμού του κρουαζιεροπλοίου στον Λιμένα. Επίσης το 63% θεωρεί ότι γνωρίζει τα τοπικά προϊόντα, αναφέρεται ωστόσο στη συντριπτική του πλειοψηφία στο λάδι και την ελιά (91%) ενώ μόλις το 9% γνωρίζει άλλα προϊόντα, όπως το κουμκουάτ.

Σημειώνεται, στο σημείο αυτό, ότι τα τοπικά προϊόντα προσελκύουν το έντονο ενδιαφέρον των επισκεπτών κρουαζιέρας, δεδομένου ότι σε προηγούμενη έρευνα (του 2010) το ενδιαφέρον τους εστιαζόταν κυρίως στα τουριστικά είδη. Το 68% θέλει πλέον να μάθει περισσότερα για τα τοπικά προϊόντα και είναι υπέρ της προώθησης τους μέσα από την κρουαζιέρα (79%), ή να τα προμηθευτεί από την τοπική αγορά (17,5%) ενώ ένα μικρό μέρος θεωρεί ότι μπορεί να τα προμηθευτεί από μαγαζιά στον Λιμένα (3%).

Στην έρευνα επισημαίνεται ότι με βάση τα παραπάνω είναι αναγκαία η στοχευμένη προώθηση τοπικών προϊόντων μέσω θεματικών προωθητικών ενεργειών (π.χ. οδηγός αγοράς, τοπικά προϊόντα, γευσιγνωσία κτλ.) σε συνάρτηση με την ενημέρωση των επισκεπτών για την Κέρκυρα (μέσω διαδικτύου αλλά και τοπικά).

Επίσης ότι εναρμονισμένα ωράρια καταστημάτων με τις ανάγκες των επιβατών της κρουαζιέρας (π.χ. Κυριακές, αργίες, μεσημέρια, απογεύματα κτλ), θα διευκόλυναν τη βελτίωση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των επισκεπτών του νησιού.

Στα άξια αναφοράς σημεία της έρευνας πρέπει κανείς να σημειώσει ότι το 90% των ερωτηθέντων δήλωσε την επιθυμία του να επισκεφθεί ξανά το νησί. Μέρος εξ αυτών, σημείωσε την πρόθεσή του να επισκεφθεί το νησί με κρουαζιέρα ή να κάνει χρήση των πακέτων διακοπών 7-14 ημερών. Ακόμη το 98% των ερωτηθέντων θα σύστηνε την Κέρκυρα ως προορισμό στους φίλους του.

Με βάση όλα τα παραπάνω θεωρείται ότι είναι εφικτός στόχος η Κέρκυρα να συμπεριληφθεί στην πρώτη δεκάδα των European Ports of Call. Γι’ αυτό άλλωστε προτείνεται η χάραξη στρατηγικής και υλοποίησης ενεργειών για την καλύτερη ενημέρωση των επισκεπτών της Κέρκυρας πριν και κατά τη διάρκεια επίσκεψής τους στο νησί, η χρήση της ψηφιακής επικοινωνίας, νέων τεχνολογιών και των ηλεκτρονικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης ώστε να βελτιωθεί η προβολή κάθε χρήσιμης πληροφορίας που αφορά την Κέρκυρα κλπ.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην ανάγκη ο Αερολιμένας και ο Λιμένας της Κέρκυρας να αναπτύξουν συνέργειες που θα στοχεύουν στην υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων επιβατών της κρουαζιέρας. Αναφέρεται συγκεκριμένα : «Οι δύο φορείς θα πρέπει να υιοθετήσουν μεθόδους άμεσης και ασφαλούς εξυπηρέτησης των επιβατών (μεταφορά, αποσκευές, check-in κλπ), τόσο στον αερολιμένα, όσο και στον λιμένα.

Η χρήση λύσεων που θα βοηθήσουν στη γρήγορη και πιο ασφαλή πρόσβαση και έλεγχο ταυτοπροσωπίας και αντιστοίχισης αποσκευών στο λιμένα και στον αερολιμένα δύνανται να λειτουργήσουν ελκυστικά προς τις εταιρείες κρουαζιέρας, που θα επιθυμούσαν να χρησιμοποιήσουν την Κέρκυρα ως Home Port ή starting point των 4-ήμερων και 7-ήμερων πακέτων τους».

Για την έρευνα ακολουθήθηκε η μέθοδος προσωπικής συνέντευξης (αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά) σε δείγμα 1.100 επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν το νησί. Η προσωπική συνέντευξη διεξήχθη επί ερωτηματολογίου 17 ερωτήσεων στον Επιβατικό Σταθμό ΟΛΚΕ λίγο πριν την επιβίβαση των επισκεπτών στη κρουαζιέρα και την αναχώρησή τους για τον επόμενο προορισμό τους.

portnet.gr