Τα παλιά panamax πλοία μοιάζουν να κινδυνεύουν με σταδιακή εξαφάνιση, καθώς από 969 το 2012 έφτασαν τα 796 στις αρχές Οκτωβρίου, ακολουθώντας μια σταθερή και πιθανώς μη-αναστρέψιμη μείωση, σύμφωνα με την Clarksons Research.
Αν και υπάρχουν ακόμα αρκετά παλιά panamax στις θάλασσες, οι εξαιρετικά χαμηλές τιμές ναύλωσης και ο τεράστιος αριθμός πλοίων που πηγαίνουν για σκραπ δείχνουν ότι δεν υπάρχει επιστροφή. Σύμφωνα με την Clarksons, αν η αγορά ξαναπάρει τα πάνω της και αυξηθούν οι ευκαιρίες ναύλωσης πλοίων, αυτό μπορεί να συμπαρασύρει και κάποια από αυτά τα πλοία, αλλά η γενική τάση δείχνει προς το αντίθετο.
Όντας σχεδιασμένα με στόχο την διέλευση από την διώρυγα του Παναμά, τα panamax χρησιμοποιήθηκαν ευρέως. Στις αρχές του 2016, το 17% των panamax δραστηριοποιούνταν στον Ειρηνικό, κυρίως διασχίζοντας την διώρυγα με κατεύθυνση την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, αλλά ένα 17% απασχολούνταν σε άλλες διαδρομές και ένα 28% πραγματοποιούσε ταξίδια μεταξύ βορρά και νότου.
Παρ’ όλα αυτά, η Clarksons εκτιμάει ότι αυτό ήταν πιθανόν το κύκνειο άσμα των παλιών panamax.
Με το άνοιγμα των νέων θυροφραγμάτων της διώρυγας του Παναμά τον Ιούνιο του 2016, δόθηκε η δυνατότητα σε πολύ μεγαλύτερα πλοία να διασχίσουν τη διώρυγα. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, πάνω από 150 παλιά panamax ήταν ενεργά σ’ αυτήν τη διαδρομή, ενώ σήμερα ο συνολικός τους αριθμός είναι περίπου 70.
Τα χαμηλά επίπεδα ανάπτυξης στις διαδρομές βορρά-νότου ήταν επίσης σημαντικός παράγοντας για την αύξηση των πλοίων που πηγαίνουν για σκραπ (55 παλιά panamax φέτος, 217 από τις αρχές του 2012).
Οι τιμές επίσης έχουν πέσει σε επίπεδα χαμηλότερα κι από μικρότερα πλοία, ενώ η αξία τους έχει πιάσει πάτο, με ένα panamax 10 ετών να αξίζει 6 εκ. δολάρια, δηλαδή “όσο είναι και η αξία του για σκραπ”, συμπληρώνει η Clarksons.
Διαβάστε επίσης: Η διώρυγα του Παναμά καταγράφει το τρίτο μεγαλύτερο τονάζ εδώ και 100 χρόνια