12 λόγοι που κάποιος αποφασίζει να σταματήσει να εργάζεται ως ναυτικός

Έχουμε πολλές φορές εκθειάσει το επάγγελμα του ναυτικού και έχουμε αναλύσει πολλούς θετικούς λόγους για τους οποίους κάποιος επιλέγει το επάγγελμα του ναυτικού. Υπάρχουν όμως και αρκετοί λόγοι ώστε κάποιος αποφασίζει να φύγει από την θάλασσα και να ακολουθήσει μία διαφορετική επαγγελματική σταδιοδρομία στη στεριά.

Κάθε χρόνο, τα ναυτιλιακά ινστιτούτα και σχολές σε όλο τον κόσμο στέλνουν χιλιάδες δόκιμους πλοιάρχους και μηχανικούς στη θάλασσα. Κάθε ένας από αυτούς τους νέους έχει όνειρα να γίνει κάποια μέρα πλοίαρχος ή Α μηχανικός.

Με τις γνώσεις που αποκτούν και την κατάρτιση, αυτοί οι μελλοντικοί αξιωματικοί μπαρκάρουν σε πλοία μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών, εργάζονται και προσπαθούν να ανέβουν στις ανώτατες θέσεις . Ωστόσο, παρά τις πολύ προσοδοφόρες προοπτικές εργασίας και το περιπετειώδες εργασιακό περιβάλλον, οι περισσότεροι από αυτούς τους ναυτικούς αποφασίζουν ξαφνικά να εγκαταλείψουν την θάλασσα, αποδεχόμενοι ευκαιρίες στην στεριά. Αυτή η τάση παρουσιάζει αύξηση και παρατηρείται σε πολλές χώρες του κόσμου.

Δεδομένου ότι ο αριθμός των ναυτικών που εγκαταλείπουν τη βιομηχανία αυξάνεται κάθε χρόνο, ας αναλογιστούμε, τι τους ωθεί να εγκαταλείψουν μια τέτοια αξιοσέβαστη και προσοδοφόρα καριέρα μετά μόλις από λίγα χρόνια στη θάλασσα. Αν και ορισμένοι από τους λόγους που είναι συνηθισμένοι και προφανείς, πάμε να τους δούμε αναλυτικότερα.

Μετά από έρευνα η οποία περιελάμβανε και αρκετούς ναυτικούς οι οποίοι έχουν φύγει από το ναυτικό επάγγελμα ή σχεδιάζουν να φύγουν καταλήξαμε στους κύριους λόγους που απασχολούν σήμερα τους ναυτικούς.

Κυριότεροι λόγοι για τους οποίους οι ναυτικοί εγκαταλείπουν το ναυτικό επάγγελμα.

1. Ασταθής τρόπος ζωής

Αυτός είναι ο πιο συνηθισμένος και προφανής λόγος, καθώς αυτές τις μέρες περισσότεροι ναυτικοί θέλουν «κανονικές» δουλειές στην στεριά. Στην αρχή της καριέρας, ένας ναυτικός δεν σκέπτεται και πολύ τον τρόπο ζωής στη θάλασσα, αλλά μετά από μερικά χρόνια, ειδικά μετά το γάμο, επιζητεί έναν πιο σταθερό τρόπο ζωής, ειδικά με την οικογένειά του. Αυτό σίγουρα δεν είναι ένας νέος λόγος πίσω από τους ναυτικούς που εγκαταλείπουν τις θέσεις εργασίας στη θάλασσα, αλλά εξακολουθεί να είναι ένας από τους κύριους λόγους επαγγελματικής δυσαρέσκειας.

2. Έντονη,επίπονη και μονότονη ζωή

Δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί το γεγονός ότι η ζωή στα πλοία έχει γίνει εξαιρετικά μονότονη. Με αυστηρότερους θαλάσσιους κανονισμούς που θεσπίζονται κάθε χρόνο, η ζωή του ναυτικού έχει γίνει έντονη, επίπονη και μονότονη. Η αύξηση της γραφειοκρατίας, οι κατευθυντήριες γραμμές για την εκπαίδευση, οι νέοι κώδικες και οι αυστηροί νόμοι για την ασφάλεια και το περιβάλλον έχουν κάνει τη ζωή των ναυτικών εξαιρετικά έντονη στα πλοία. Επιπλέον, πολλοί ναυτικοί δήλωσαν επίσης ανεπαρκή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στα πλοία ως κύριο λόγο την αύξησης του φόρτου εργασίας. Περιττό να πούμε ότι η ήδη έντονη ζωή στα πλοία γίνεται όλο και πιο επίπονη κάθε χρόνο.

3. Διαφορετικοί άνθρωποι

Το καράβι είναι μία μικρή κοινωνία που καθημερινά βλέπουμε τους ίδιους ανθρώπους. Υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής στα πλοία. Αυτό καθιστά ακόμη πιο δύσκολη την αποφυγή των συγκρούσεων που προκύπτουν ως αποτέλεσμα διαφορών απόψεων. Κάποιος χρειάζεται μεγάλη αποφασιστικότητα, υπομονή και δεξιότητες για να αντιμετωπίσει τους δύσκολους ανθρώπους στα πλοία, ειδικά μετά από επαγγελματικές / προσωπικές διαφορές.

4. Έλλειψη κοινωνικής ζωής

Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι που μπαίνουν στα καράβια, είχαν κοινωνική ζωή πριν μπουν σε αυτά. Όταν αυτοί οι άνθρωποι ξαφνικά βρίσκονται στους περιορισμένους χώρους των πλοίων με σχεδόν μηδενική κοινωνική ζωή, τα αρνητικά αποτελέσματα όπως η απογοήτευση, η μοναξιά και η νοσταλγία του σπιτιού αρχίζουν να παίζουν αρνητικό ρόλο στην ψυχολογία του ναυτικού. Αρχικά, η ζωή στο πλοίο μπορεί να μην φαίνεται κακή, αλλά καθώς περνάει ο χρόνος, αρχίζει να εισέρχεται μια αίσθηση κενού. Η έλλειψη αλληλεπίδρασης με τους ανθρώπους και οι περιορισμοί στη σωματική κίνηση κάνουν ακόμη χειρότερη την ζωή στα πλοία. Χρειάζεται πολύ θάρρος και διανοητική σταθερότητα για να διατηρήσετε ένα ήρεμο και εστιασμένο μυαλό στο πλοίο. Πολλοί ναυτικοί τελικά εγκαταλείπουν εξαιτίας αυτού του λόγου.

5. Μακριά από την οικογένεια

Αν και οι περισσότεροι ναυτικοί μπορούν να αφομοιώσουν το γεγονός ότι μένουν μακριά από τους φίλους τους για μερικούς μήνες όταν ταξιδεύουν, η αποχώρηση από την οικογένεια τους είναι κάτι το οποίο –όσα χρόνια και αν ταξιδεύει κάποιος- σίγουρα δε μπορεί να συνηθίσει. Κάποιοι ίσως μόλις ξεκίνησαν την έγγαμη τους ζωή, ενώ άλλοι θα έγιναν πρόσφατα γονείς, με τις στιγμές αυτές να είναι μοναδικές για την ζωή κάποιου θέλει μεγάλα ψυχικά αποθέματα για να ανταπεξέλθει κάποιος. Κανένας άνθρωπος δεν παντρεύετε για να είναι χώρια από την σύζυγό του ή δεν θέλει να είναι κοντά στα παιδιά του. Τότε οι ναυτικοί συνειδητοποιούν τη σημασία της οικογενειακής ζωής Ο αποχωρισμός από την οικογένεια του για μήνες είναι επίσης ένας από τους κύριους λόγους που οι ναυτικοί αποχωρούν από τη θάλασσα.

6. Προσωπικά / Οικογενειακά Προβλήματα

Δεν μπορεί κανείς να παραμείνει εστιασμένος στην εργασία όταν έχει το μυαλό του σε οικογενειακά ή προσωπικά ζητήματα. Οι ναυτικοί συχνά αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα όταν έχουν σοβαρά θέματα πίσω στη στεριά. Όταν κάποιος έχει προβλήματα στα οποία δεν μπορεί να βρίσκεται εκεί και συνεπώς να τα αντιμετωπίσει έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην δουλειά του και την ζωή του. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να δουλέψεις όταν βρίσκεσαι φυσικά στο πλοίο, αλλά πνευματικά πίσω στο σπίτι. Επιπλέον, αυτό που βλάπτει περισσότερο τους ναυτικούς είναι η αδυναμία να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή συμβάν στην οικογένειά τους στο σπίτι τους. Τέτοιες καταστάσεις οδηγούν σε εξαιρετική απογοήτευση, άγχος, αϋπνία μεταξύ των ναυτικών. Πολλοί ναυτικοί έχουν εγκαταλείψει τηνθάλασσα εξαιτίας αυτού του λόγου.

7. Αύξηση της θαλάσσιας πειρατείας

Παρόλο που έχουν ληφθεί πρόσφατα διάφορα μέτρα για την καταπολέμηση της πειρατείας στη θάλασσα, συμβαίνουν σχεδόν κάθε μήνα συμβάντα που αφορούν πειρατικές επιθέσεις στα πληρώματα των πλοίων. Η απειλή των επιθέσεων πειρατείας αυξάνεται συνεχώς και οι ναυτικοί προφανώς φοβούνται, παρά τη διαθεσιμότητα σε πολλές περιπτώσεις ένοπλων φρουρών για την καταπολέμησή τους. Κανείς δεν θέλει να διακινδυνεύσει τη ζωή του ή να βρεθεί σε κίνδυνο όταν το πλοίο διασχίζει περιοχές με έντονη πειρατεία. Ο φόβος των πειρατών είναι επίσης ένας από τους πολλούς λόγους για να εγκαταλείψει κάποιος την θάλασσα.

8. Θέματα υγείας

Η εργασία στα πλοία έχει αυστηρές ιατρικές και υγειονομικές απαιτήσεις. Οι κανόνες για την υγεία κάποιου ώστε να βρεθεί σε ένα πλοίο είναι πολύ αυστηροί ενώ ειρωνεία προκαλεί ότι όταν θα βρεθεί σε αυτό η υγεία σε πολλές περιπτώσεις έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Το ανεπαρκές πρόγραμμα ύπνου, το υπερβολικό εργασιακό άγχος, το εχθρικό περιβάλλον, η έλλειψη ποιοτικής τροφής και οι ανεπαρκείς ιατρικές εγκαταστάσεις επηρεάζουν δραστικά την υγεία των ναυτικών. Επιπλέον, αρκετοί ναυτικοί πρέπει επίσης να εγκαταλείψουν τη θάλασσα μόλις διαγνωστούν με ασθένειες που ενδέχεται να απαιτούν άμεση προσοχή σε περιόδους ιατρικής έκτακτης ανάγκης. Πολλοί επίσης διαμαρτύρονται για τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης, παρά τους κανονισμούς που απαιτούν τη σωστή διανομή τους.

9. Μείωση στις εξόδους στα λιμάνια

Ένας ακόμη λόγος, έστω και μικρός, για τον οποίο κάποιος μπορεί να επιλέξει το εμπορικό ναυτικό είναι να γνωρίσει τον κόσμο καλύτερα. Είπαμε, μικρός λόγος αλλά υπάρχουν και κάποιοι που το σκέπτονται αυτό. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια υπήρξε μια ξαφνική μείωση όσο αναφορά την έξοδο ενός ναυτικού σε ένα λιμάνι και οι λόγοι που οφείλεται αυτό είναι συγκεκριμένοι και γνωστοί. Οι γρήγορες φορτοεκφορτώσεις και λιγοστές ώρες που μένουν στα λιμάνια τα πλοία όπως και το βαρύ πρόγραμμα εργασίας είναι ένα τεράστιο εμπόδιο. Επίσης, πολλά VLCC και πλοία μεγάλης χωρητικότητας δεν προσεγγίζουν και δένουν στο λιμάνι για εκφόρτωση ή φόρτωση. Η έξοδος ενός ναυτικού είναι πολύ σημαντική ώστε να αλλάξει παραστάσεις και εικόνες από την καθημερινότητα στο πλοίο.

10. Μείωση του αριθμού των μελών του πληρώματος

Με την οικονομική κρίση που επικρατεί στη βιομηχανία, οι ναυτιλιακές εταιρείες αξιοποιούν κάθε δυνατή τεχνική για να μειώσουν τα έξοδα. Σε αυτήν την προσπάθεια, ο αριθμός των μελών του πληρώματος στα πλοία μειώνεται με σκοπό την μείωση των εξόδων. Ως αποτέλεσμα, οι ναυτικοί αντιμετωπίζουν σημαντική αύξηση του φόρτου εργασίας, χωρίς αύξηση των αποδοχών. Αυτή η τάση έχει παρατηρηθεί σχεδόν σε όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες σε όλο τον κόσμο. Ο μεγαλύτερος φόρτος εργασίας και η μείωση του αριθμού των πληρωμάτων, την στιγμή που οι απολαβές παραμένουν σταθερές ή ελάχιστα βελτιωμένες, το καθιστούν έναν από τους κύριους λόγους που κάποιος δεν συνεχίζει το επάγγελμα του ναυτικού.

12. Οι κανονισμοί

Οι αυστηροί κανονισμοί σχετικά με το επάγγελμα έχουν καταστήσει τη ζωή των ναυτικών δύσκολη, ειδικά για όσους είναι ανώτατοι αξιωματικοί. Πολλοί ναυτικοί στο παρελθόν φυλακίστηκαν και τους επιβλήθηκαν πρόστιμα ως αποτέλεσμα τέτοιων νόμων. Πλοίαρχος, υποπλοίαρχος και Α μηχανικός είναι εκείνοι που συχνά φέρουν το κύριο βάρος αυτών των νόμων και επομένως είναι συνεχώς μέσα στο άγχος και την πίεση κατά τη διάρκεια του μπάρκου τους. Αυτός είναι ένας ακόμη κύριος λόγος ώστε κάποιος να φύγει από την θάλασσα.

12. Συνθήκες διαβίωσης

Διαβίωση, μεταξύ άλλων, σημαίνει να τρως σωστά και να κοιμάσαι σωστά. Στο καράβι, όπως προανέφερα, το φαγητό είναι χαμηλής ποιότητας και δεν έχει πλουραλισμό. Σε πολλές δε περιπτώσεις ακόμα και η ποσότητα δεν είναι αρκετή. Ο ύπνος είναι δύσκολος γιατί ΟΛΑ τα καράβια κουνάνε, και αν κάποιος βρίσκεται σε μικρά καράβια κουνάει ακόμη περισσότερο, συν το ότι τις περισσότερες φορές τα στρώματα είναι τελευταίας ποιότητας. Γενικά είναι κοινή παραδοχή ότι στο πλοίο και δε ξεκουράζεσαι σωστά (ακόμη και όταν κοιμάσαι) και δεν τρως σωστά. Είναι λοιπόν ακόμη ένας λόγος κάποιος να φύγει από την θάλασσα

Και φυσικά υπάρχουν και άλλοι λόγοι ώστε κάποιος να αποφασίσει να φύγει από την θάλασσα. Άλλωστε το επάγγελμα είναι αρκετά σκληρό και το γνωρίζουν όλοι αυτό.

Για παρατηρήσεις που έχετε να κάνετε για το παραπάνω θέμα ή για προτάσεις, περιμένουμε τα σχόλια σας στο e.nautilia@gmail.com ή στα σχόλια του άρθρου.