Kόντρα για τα τέλη στα σκάφη αναψυχής

Διαφωνία με επίκεντρο το ύψος των τελών και της φορολόγησης στα σκάφη αναψυχής έχει ξεσπάσει, τις τελευταίες ημέρες, στο εσωτερικό της κυβέρνησης, με αφορμή την προώθηση του νόμου για το άνοιγμα της αγοράς.

Τα υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού έχουν καταλήξει σχεδόν στις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου, το οποίο θα έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, αλλά το υπουργείο Οικονομικών έχει άλλη άποψη για το δεύτερο μέρος, που ενδέχεται να κατατεθεί ξεχωριστά σε δεύτερη φάση που αφορά τις χρεώσεις.

Η πρόταση που έχει στα χέρια του το υπουργείο Οικονομικών από το υπουργείο Ναυτιλίας είναι η χρέωση να είναι της τάξεως των 100 ευρώ ανά μέτρο (πάνω από τα 12 μέτρα) και επιβολή παγίου για τα σκάφη από 6 έως 12 μέτρα, και να δίδονται ειδικές εκπτώσεις σε όσα ελλιμενίζονται σε μόνιμη βάση στη χώρα, και επιπλέον εκπτώσεις στα επαγγελματικά.

Ωστόσο, η αντιπρόταση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία βρίσκει σθεναρή αντίσταση από το Ναυτιλίας και το Τουρισμού είναι η χρέωση να είναι 160 ευρώ ανά μέτρο για όλα τα σκάφη, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι είχε πέσει και το ποσό των 200 ευρώ για τα μεγαλύτερα σκάφη, τα λεγόμενα super yachts.

Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει αντιδράσεις φορέων της ναυτιλίας, αλλά και του τουρισμού, και μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αποσταλεί τουλάχιστον δύο επιστολές στο Μαξίμου, με τις οποίες εξηγούν στον πρωθυπουργό πως η προσέλκυση σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα μπορεί να αποφέρει μεγάλα έσοδα, αλλά και να ανοίξει χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Ναυπηγήσεις

Ακόμα ένα ζήτημα που έχει τεθεί, τις τελευταίες ημέρες, είναι και το θέμα των ναυπηγήσεων σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι στη χώρα μας υπάρχει μεγάλη τεχνογνωσία στη ναυπήγηση super yacht, αφού τη δεκαετία 1982 – 1992 είχαν πέσει στο νερό πάνω από 200 σκάφη.

Ωστόσο, σήμερα, στη χώρα μας κατασκευάζονται μόλις τέσσερα, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, στο Πέραμα και στην Εύβοια, ενώ τα τελευταία 10 χρόνια κατασκευάστηκαν περίπου 10 super yachts.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι λόγοι που έχουν στερήσει ένα τεράστιο έσοδο για την οικονομία της χώρας, εστιάζονται κυρίως στην κακή φήμη που έχει αποκτήσει η χώρα μας στο εξωτερικό, με τις συνεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των προηγουμένων ετών.

Σήμερα, οι επιχειρηματίες του κλάδου αντιμετωπίζουν και ένα επιπλέον πρόβλημα, που έχει να κάνει και με το τραπεζικό σύστημα.

Συγκεκριμένα, υπάρχουν περιπτώσεις για τις οποίες εκφράστηκε ενδιαφέρον ναυπήγησης super yacht στη χώρα, ωστόσο «σκάλωσαν», λόγω της αδυναμίας παροχής ικανοποιητικών τραπεζικών εγγυήσεων. Στη διάρκεια του 2012, κατασκευάστηκαν σε όλο τον κόσμο συνολικά 169 super και mega yachts, συνολικής αξίας 3,6 δισ. λιρών Αγγλίας.

Τι προβλέπεται

Πέραν των φορολογικών διατάξεων, το σχέδιο νόμου που έχει καταρτίσει το υπουργείο Ναυτιλίας κινείται σε τέσσερις άξονες. Συγκεκριμένα, προβλέπει την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνικής σημαίας επαγγελματικού σκάφους, μέσω της απλοποίησης της διαδικασίας εγγραφής στην ελληνική σημαία και της διαδικασίας αδειοδότησης.

Επίσης, προβλέπει την εξίσωση των επαγγελματικών με τα ιδιωτικά, τα οποία θα μπορούν να κάνουν ναύλους. Ωστόσο, δεν θα έχουν τα οφέλη των επαγγελματικών, αφού δεν θα απαλλάσσονται του ΦΠΑ, δεν θα παίρνουν τράνζιτ πετρέλαιο για τη διάρκεια του ναύλου, ενώ ο ιδιώτης ή η εταιρεία θα πρέπει να κάνει έναρξη εργασιών στην εφορία.

Οσον αφορά στην απλοποίηση των διαδικασιών, μεταξύ άλλων, θα προβλέπεται η ανανέωση της άδειας, η οποία θα γίνεται ανά 5ετία και όχι 2ετία, αλλά και η δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου. Τέλος, σε ό,τι αφορά την άρση του καμποτάζ, για σκάφη με τρίτες εκτός Ε.Ε. και ΕΟΧ σημαίες, ναύλους στην Ελλάδα θα μπορούν να κάνουν σκάφη με τρίτες σημαίες, που έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενούν πάνω από 12 επιβάτες και να μην είναι κατασκευασμένα από ξύλο.

Μαρίνες

Η προσέλκυση σκαφών αναψυχής για μόνιμο ελλιμενισμό στη χώρα αποτελεί και βασικό στόχο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο προωθεί σχέδιο παραχώρησης άνω των 48 μαρινών στη χώρα. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι επενδυτές φαίνεται πως αντιμετωπίζουν με μειωμένο ενδιαφέρον την αγορά των μαρινών, λόγω του μη φιλικού φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για τα σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ – atsimp@naftemporiki.gr

naftemporiki.gr

Kοινή στρατηγική Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας στα θέματα της ναυτιλίας

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, πραγματοποίησε συνάντηση σήμερα με τον Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων της Κυπριακής Δημοκρατίας, Τάσο Μητσόπουλο.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου στον τομέα της ναυτιλίας και τις προτεραιότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας εν όψει της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε.

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε μία τριμερή συνάντηση ,εν όψει της Ελληνικής Προεδρίας, μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου και Μάλτας, ώστε να διαμορφωθεί μια κοινή στρατηγική στα θέματα της ναυτιλίας. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε, επίσης, στη συνομολόγηση και υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών για θέματα Έρευνας και Διάσωσης.

Παράλληλα, οι δύο Υπουργοί έδωσαν έμφαση στην επέκταση της συνεργασίας σε θέματα της ναυτικής εκπαίδευσης, της κοινής στάσης τους στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, της αντιμετώπισης της λαθρομετανάστευσης, καθώς και στις εν γένει αναπτυξιακές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δύο χώρες στο χώρο της ναυτιλίας.

Μετά το πέρας της συνάντησης οι δύο υπουργοί προέβησαν στις ακόλουθες δηλώσεις:

Υπουργός Ναυτιλίας & Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης:

«Με πολύ μεγάλη χαρά υποδεχόμαστε σήμερα τον συνάδελφο και φίλο, Υπουργό Μεταφορών της Κυπριακής Δημοκρατίας. Με τον κ. Μητσόπουλο είχαμε μία ειλικρινή κουβέντα για τα θέματα της διμερούς συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει στα θέματα της Ναυτιλίας. Η μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζουμε, είναι η πρόκληση της Ελληνικής Προεδρίας και μέσα σε αυτήν θέλουμε να βρούμε κοινές γραμμές με την Κυπριακή Δημοκρατία, που, επίσης, είναι μια ισχυρή δύναμη στο ναυτιλιακό χώρο.

Έκανα δεκτή την πρόταση του συναδέλφου Υπουργού για πρόσκληση μιας τριμερούς συναντήσεως μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, ώστε να διαμορφωθεί μια κοινή στρατηγική στα θέματα της ναυτιλίας, ενόψει της Ελληνικής Προεδρίας. Παράλληλα, βέβαια, συζητήσαμε για θέματα που έχουν να κάνουν με τη διμερή μας σχέση και συνεργασία, όπως το μνημόνιο – το οποίο μας υποσχέθηκε ότι μόλις γυρίσει στην Κύπρο θα επεξεργαστεί και θα επικυρώσει για θέματα Έρευνας και Διάσωσης.

Συζητήσαμε για την επέκταση της συνεργασίας μας στα θέματα που έχουν να κάνουν με τη ναυτική εκπαίδευση, γιατί φιλοξενούμε ήδη, ανά έτος, τριάντα σπουδαστές Κυπρίους στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού και φέτος θα διερευνήσουμε τη δυνατότητα να πάμε σε περισσότερους.

Συζητήσαμε θέματα που έχουν να κάνουν με την τακτική που ακολουθούμε στα πλαίσια του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και, βέβαια, θέματα που αφορούν την επιτήρηση της θαλάσσιας ζώνης, αφού από την Κύπρο μπορούμε να μάθουμε πολλά για τον τρόπο με τον οποίο έχει οργανώσει την αξιοποίηση του υποθαλάσσιου πλούτου της. Το τελευταίο, άλλωστε, αποτελεί τον τομέα στον οποίο φιλοδοξούμε και εμείς να πάμε παρακάτω. Θα ήθελα να μεταφέρω στον ελληνικό Τύπο κάτι το οποίο με εντυπωσίασε από αυτά που μου ανέφερε στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχαμε.

Του είπα ότι, προσωπικά, αισθάνομαι ότι υπάρχει ένα πολύ μεγάλο επίπεδο ωριμότητας απέναντι στην πρόκληση που αντιμετωπίζει η κυπριακή οικονομία, παρακολουθώντας τις συζητήσεις στο Κυπριακό Κοινοβούλιο την κρίσιμη περίοδο.

Εκεί δεν είδα ούτε διχαστικά συνθήματα, ούτε διχαστικούς τόνους ή αλληλοκατηγορίες να εκτοξεύονται στο βαθμό με τον οποίο έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα. Και, μάλιστα, μου είπε το εξής εκπληκτικό, ότι στη διάρκεια όλης αυτής της οικονομικής κρίσης, τα κυπριακά συνδικάτα έχουν προκαλέσει, συνολικά, μόνο δύο μονόωρες στάσεις εργασίας. Αυτό το λέω γιατί μπορεί να λέμε Ελλάδα και Κύπρος είμαστε αδέλφια, αλλά τελικά οι συμπεριφορές μας απέχουν παρασάγγας.

Εμείς σήμερα είμαστε σε κατάσταση απεργιακών κινητοποιήσεων του ευρύτερου Δημοσίου τομέα. Επιπρόσθετα, βιώνουμε ένα κλίμα που κάποιοι καλλιεργούν ολοένα και περισσότερο τον τελευταίο καιρό. Προχθές, διαπράχθηκε μία άνανδρη, χυδαία επίθεση που κατέληξε στη δολοφονία από νεοναζιστές ενός νέου ανθρώπου, εδώ στη γειτονιά μας, λίγο πιο πέρα.

Καλωσορίζω άλλη μια φορά τον κ. Μητσόπουλο, διαβεβαιώνοντας τον ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να συνεργάζεται πολύ στενά με την Κυπριακή Δημοκρατία. Έχουμε ένα στόχο, ιδιαίτερα στον τομέα της ναυτιλίας: Να παραμείνει ο έλεγχος της Παγκόσμιας Ναυτιλίας στην ευρωπαϊκή ήπειρο και να μην αφήσουμε πολιτικές πρωτοβουλίες ή οικονομικές πρωτοβουλίες που έρχονται από τα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να διώξουν αυτό το μεγάλο Ευρωπαϊκό κεφάλαιο προς τις χώρες της Ανατολής, που είναι και ο πραγματικός μας ανταγωνισμός. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έχουμε μια άριστη συνεργασία και νομίζω ότι θα μπορέσουμε από κοινού να καταφέρουμε πολλά».

Υπουργός Συγκοινωνιών & Έργων Κυπριακής Δημοκρατίας, Τάσος Μητσόπουλος:

«Είναι η τρίτη φορά που επισκέπτομαι αυτό το υπουργείο στην διάρκεια της εξάμηνης περίπου θητείας μου στο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Είναι, όμως, η πρώτη φορά που συναντιόμαστε με τον νέο Υπουργό Ναυτιλίας με τον οποίο – έχοντας υπόψη και την πολύχρονή σχέση φιλίας που έχουμε- είμαι βέβαιος ότι έχουμε βάλει τα θεμέλια για την περαιτέρω ανάπτυξη της συνεργασίας, η οποία έχει ήδη αναπτυχθεί.

Ευχαριστούμε για τη βοήθεια η οποία παρέχεται σταθερά από πλευράς του Υπουργείου Ναυτιλίας προς νέους Κυπρίους οι οποίοι επιθυμούν να σπουδάσουν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Θεωρούμε ότι ο τομέας της Ναυτιλίας προσφέρει σήμερα χρήσιμες και δημιουργικές διεξόδους σε νέους ανθρώπους οι οποίοι αναζητούν το μέλλον τους.

 Από εκεί και πέρα συζητήσαμε θέματα διμερούς ενδιαφέροντος, έχοντας πάντα κατά νου πώς θα ενισχύσουμε τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελληνικής και της Κυπριακής ναυτιλίας, πώς θα διατηρήσουμε και θα αναβαθμίσουμε περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των δύο νηολογίων, πώς Ελλάδα και Κύπρος, που πιστεύω ότι θα πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά στον τομέα αυτό, θα παραμείνουν οι κυρίαρχοι εμπορικοί στόλοι στη οικουμένη.

Φιλοδοξία μας είναι να ολοκληρώσουμε, επίσης, την συνομολόγηση και υπογραφή ενός μνημονίου συνεργασίας σε θέματα Έρευνας και Διάσωσης κάτι το οποίο καθίσταται πιο επιτακτικό και λόγω ακριβώς του εντοπισμού σημαντικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, τόσο στη θαλάσσια περιοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας, όσο και στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο.

Από εκεί και πέρα, βεβαίως, συζητήσαμε την κοινή μας στάση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στους Διεθνείς Ναυτιλιακούς Οργανισμούς, σε θέματα επιτήρησης θαλασσίων περιοχών, αντιμετώπισης λαθρομετανάστευσης, θέματα απασχόλησης και ενίσχυσης των αναπτυξιακών προοπτικών της Ελλάδας και της Κύπρου. Οφείλω να επισημάνω, βεβαίως, το άριστο κλίμα συνεργασίας το οποίο υπάρχει. Θέλω να ευχαριστήσω για άλλη μια φορά θερμά για τη βοήθεια, για τη στήριξη και τη φιλοξενία και να ευχηθώ καλή δύναμη, κάθε καλό και στον Υπουργό και στους συνεργάτες του αλλά και στον Ελληνικό λαό».

Στη »μέγγενη» της Kίνας τα ελληνικά ναυπηγεία

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Το Πεκίνο κηρύσσει πόλεμο σε όλους τους ανταγωνιστές του ανά τον πλανήτη σκοπεύοντας να υπερδιπλασιάσει τα έσοδα από την ναυπηγική του βιομηχανία σφίγγοντας έτσι την μέγγενη και στα χειμαζόμενα ελληνικά ναυπηγεία που αδυνατούν να ανταγωνιστούν σε τιμές και αξιοπιστία χρόνων παρά την μεγάλη τεχνογνωσία του έμψυχου δυναμικού της.

Η Κίνα γνωστοποίησε τη Δευτέρα μέσω του κρατικού φορέα China Institute of Marine Affairs πως στοχεύει στον υπερδιπλασιασμό των εσόδων από την κατασκευή ποντοπόρων από τα επίπεδα των $50 δισ. σήμερα στα $140 δισ. εως τα τέλη της δεκαετίας ανανεώνοντας έτσι τη δέσμευσή της να συνεχίσει να επιδοτεί τη βιομηχανία της, μεταξύ άλλων, και με τραπεζικές χρηματοδοτήσεις σε επενδυτές που χτίζουν εκεί πλοία, όπως κάνει μετ’ επιτάσεως τα τελευταία χρόνια.

Η Κίνα έχει αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο μερίδιο στην διεθνή ναυπηγική αγορά ακολουθούμενη από κοντά από την Νότιο Κορέα και την Ιαπωνία που στο παρελθόν αμφότερες με τη σειρά τους πρωταγωνίστησαν πριν υπερκεραστούν από τον κινεζικό δράκο. Την ίδια ώρα ολόκληρη η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία «πονάει» όπως πλέον και οι γείτονες, άμεσοι ανταγωνιστές της Ελλάδας, Τούρκοι.

Τα περιθώρια για την Ελλάδα στενεύσουν έτσι περεταίρω αν αναλογιστεί κανείς ότι το Πεκίνο πρακτικά επιδοτεί μαζικά τα ναυπηγεία για να διατηρήσει εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Με αυτό τον τρόπο υπονομεύει όμως και τις ναυλαγορές καθώς «πλημμυρίζει» με μεταφορική δυναμικότητα τις θαλάσσιες μεταφορές, γεγονός που μπορεί να πιέσει ακόμα χαμηλότερα τα έσοδα των πλοίων που αυτή τη στιγμή, στην πλειοψηφία τους δεν καλύπτουν παρά οριακά τα έξοδά τους.

Αυτή τη στιγμή στην Κίνα χτίζονται 1.857 πλοία εκ των οποίων τα 184 είναι ελληνικών συμφερόντων, σύμφωνα με την XRTC. Οι ελληνικές παραγγελίες αποτελούν έτσι το 10% των κινέζικων παραγγελιών στα κινέζικα ναυπηγεία. «Ο καιρός που τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούσαν να προσελκύσουν παραγγελίες για νεότευκτα έχουν περάσει προ καιρού αλλά τώρα πλήττεται και η ναυπηγοεπισκευή με τις μεγάλες καθυστερήσεις απο απεργίες και αποτυχία τήρησης χρονοδιαγραμμάτων που κοστίζουν χιλιάδες ευρώ ημερησίως στους ιδιοκτήτες» επισημαίνει στο capital.gr Έλληνας εφοπλιστής αρνούμενος ότι η τιμή είναι το μόνο κριτήριο. «Πολλούς απο μας δε θα μας πείραζε το παραπάνω κόστος εάν ξέραμε πότε θα βγει από τις δεξαμενές το πλοίο» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Την ίδια ώρα τις δουλειές αυτές παίρνει η Τουρκία αλλά και εκεί οι πιέσεις θα είναι μεγαλες από τη νέα κινεζική δέσμευση για τις ναυπηγήσεις. Συγκεκριμένα εκτιμάται ότι τουρκικά ναυπηγεία που μπορεί να χάσουν δουλειές ή να ρίξουν τις τιμές θα επικεντρώσουν ακόμα περισσότερο στην ναυπηγοεπισκευή κάνοντας την ελληνική υπόθεση να μοιάζει ολοένα και πιο χαμένη.

Το πώς οι Κινέζοι κατάφεραν να γονατίσουν μια διεθνή βιομηχανία είναι εντυπωσιακό. Το 1980 η Κίνα χαρακτήρισε την ναυπηγική βιομηχανία, βιομηχανία πυλώνα για την εθνική της οικονομική ανάπτυξη. Η κυβέρνηση ακολούθησε την Ιαπωνική στρατηγική που είχε οδηγήσει στην ναυπηγική επιτυχία του 1950-1960 και εν συνεχεία ίδρυσε την China State Shipbuilding Corporation (CSSC) και την China Shipbuilding Trading Company (CSTC).

Αυτό εξηγεί ο Γιώργος Ξηραδάκης επικεφαλής της XRTC που ειδικεύεται στις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις και συνεργάζεται με κινεζικές τράπεζες για νέες ναυπηγήσεις. Και συνεχίζει επισημαίνοντας πως την εποχή εκείνη οι Έλληνες πλοιοκτήτες «αρχίζουν να χρησιμοποιούν τις κινέζικες γιάρδες για συντήρηση και επισκευές στα πλοία τους και το 1990 οι πρώτοι έλληνες ναυτικοί έφθασαν στην Κίνα για να βοηθήσουν την ανάπτυξη της εθνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες άρχιζαν τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων τους».

Το 2000 και με την παγκοσμιοποίηση σε εξέλιξη, η κινέζικη οικονομία εισχωρεί στις διεθνείς αγορές και η Κίνα στοχεύει να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά κέντρα που να ανταγωνίζονται την Ιαπωνία και την Κορέα. Την ίδια εποχή στην Ελλάδα οι απεργίες και οι καθυστερήσεις εργασιών έχουν ήδη αρχίσει είναι καθημερινό φαινόμενο.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, που από χρόνια έχτιζαν πλοία κυρίως σε Κορέα και Ιαπωνία, «γίνονται έτσι σταδιακά οι μεγαλύτεροι πελάτες της κινέζικης ναυπηγικής βιομηχανίας». Όπως και οι αλλοδαποί ανταγωνιστές τους.

Η εξέλιξη των ναυπηγήσεων από το 1996 μέχρι το 2011 για τα κινέζικα ναυπηγεία είναι εντυπωσιακή. Παρατηρείται μία αξιοσημείωτη αύξηση των παραγγελιών από το 2005 μέχρι και τα μέσα του 2008 που ξεπερνά τους ανταγωνιστές της δηλαδή την Ιαπωνία και την Κορέα. «Βλέπουμε ότι ενώ από το 1996 μέχρι και τα μέσα του 2005 και για τις τρεις χώρες οι ναυπηγήσεις κυμαίνονταν στα ίδια επίπεδα, μετά τα μέσα του 2005 οι παραγγελίες στα κινέζικα ναυπηγεία αυξήθηκαν κατακόρυφα. Οι παραγγελίες σε κορεάτικα και ιαπωνικά ναυπηγεία αυξήθηκαν και αυτές την ίδια περίοδο όχι όμως στο ίδιο βαθμό με τις παραγγελίες στα κινέζικα ναυπηγεία».

Το 2008, μετά την κατάρρευση της Lehman Brοthers, η κινέζικη κυβέρνηση κατευθύνει τις δημόσιες τράπεζες να επεκταθούν διεθνώς. Η ναυτιλιακή χρηματοδότηση είναι η νέα παραγωγική γραμμή για τις κινέζικες τράπεζες. Οι διεθνείς τράπεζες από την πλευρά τους εστιάζονται στο να τραβήξουν το ενδιαφέρον των κινέζικων τραπεζών και τους προσκαλούν σε κοινοπρακτικά δάνεια.

Οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών ξεπερνούν τα 15 δισ. δολάρια και όταν το 2009 ξεκινούν οργανωμένες αποστολές στελεχών από κινέζικες τράπεζες στην Ελλάδα οι ελληνικές παραγγελίες ξεπερνούν τα 17 δισ. δολάρια.

capital.gr

«Kλείσει» η κρουαζιέρα στον Πειραιά

Η «ευρύτερη περιοχή του Πειραιά» όπως προσδιορίζεται, η τήρηση ισορροπιών αλλά και νομικής φύσης ζητήματα φαίνεται ότι «συνηγορούν» στην ανάπτυξη του νέου σταθμού για κρουαζιερόπλοια στην ευρύτερη ζώνη δικαιοδοσίας του ΟΛΠ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Βήματος», η επιτροπή που έχει συσταθεί από τα εμπλεκόμενα υπουργεία (Υποδομών & Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Τουρισμού), αν και αρχικά εξέταζε για το Home Port τη ζώνη από το Φάληρο και το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) έως διάφορες πιθανές τοποθεσίες στο σύνολο του Πειραιά, φαίνεται πλέον να εστιάζει στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας για μία σειρά από λόγους.

Σύμφωνα πάντως με εκτιμήσεις σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία είναι και αρμόδια για την έγκριση των ΣΔΙΤ ενώ είναι προφανές ότι η τελική επιλογή θα γίνει σε υψηλό πολιτικό επίπεδο.

Άλλωστε ο Δήμαρχος Πειραιά Β. Μιχαλολιάκος ,έχοντας την συμπαράσταση του ΟΛΠ αλλά και μερίδας των παραγωγικών τάξεων της πόλης που διατηρούν ενδιαφέρον για ανάπτυξη συνεργιών στον τομέα της κρουαζιέρας, έχει θέσει κατ’ ιδίαν στον Πρωθυπουργό τη θέση του για ανάπτυξη της κρουαζιέρας στον Πειραιά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπόθεση ανάπτυξης εγκαταστάσεων για την κρουαζιέρα στο Φαληρικό όρμο, εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο συζητήσεων. Kαθώς, δεν έχει ακόμη «κλείσει» οριστικά η απόφαση των συναρμόδιων υπουργείων, υπηρεσίες των οποίων εξετάζουν και μία σειρά νέων παραμέτρων που σχετίζονται με προτάσεις επενδυτικού ενδιαφέροντος που είναι εστιασμένες αποκλειστικά στο Φαληρικό όρμο, όπως η περίπτωση του hub port για υδροπλάνα που ιστορικά προ δεκαετιών λίγο προ του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου αλλά και μετά από αυτόν από-προσθαλασσόνονταν στο Φαληρικό όρμο στη χερσαία ζώνη του οποίου υπήρχαν εγκαταστάσεις , τότε, της Πολεμικής Αεροπορίας οι οποίες και απομακρύνθηκαν όταν επίσης προ δεκαετιών αναμορφώθηκε στο σύνολό του το φαληρικό δέλτα και οι οδικοί άξονες που διασταυρώνονταν επίσης εκεί.

zougla.gr

Kύπρος: Εκτός από τις καταθέσεις τους παίρνουν ως «εγγύηση» και τα κοιτάσματα!

Tελικά αυτό που πραγματικά ήθελαν, το παίρνουν από την Κύπρο οι τροικανοί: Η Κύπρος, ως συμπληρωματικό (!) μέτρο της κατάσχεσης των καταθέσεων είναι έτοιμο και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα δημιουργηθεί ειδικό ταμείο στο οποίο θα καταλήγουν όλα τα μελλοντικά δημόσια έσοδα από την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

Παράλληλα, για τον τομέα της ενέργειας προβλέπονται επίσης ιδιωτικοποιήσεις κρατικών εταιρειών όπως η εταιρεία ηλεκτρισμού ΑΗΚ καθώς και η πλήρης συμμόρφωση με το θεσμικό πλαίσιο της ΕΕ (τρίτο ενεργειακό πακέτο).

Αντίθετα, ενδεχόμενα έκτακτα έσοδα της κυπριακής κυβέρνησης που θα υπερβαίνουν τον στόχο του μνημονίου θα κατευθύνονται κατά προτεραιότητα στην μείωση του κρατικού χρέους της Μεγαλονήσου.

Εκτός αυτών, οι βασικοί μακροπρόθεσμοι στόχοι του Μνημονίου είναι, μεταξύ άλλων:

Η συνέχιση της διαδικασίας δημοσιονομικής προσαρμογής με στόχο πρωτογενές πλεόνασμα 4% του κυπριακού ΑΕΠ το 2017 και διατήρησή του σε αυτά τα επίπεδα τα επόμενα χρόνια.

Η μείωση των ελλειμμάτων του κρατικού προϋπολογισμού το συντομότερο δυνατό.

Η πλήρης εφαρμογή των μέτρων που συμφωνήθηκαν στις 23 Νοεμβρίου του 2012 σε τεχνικό επίπεδο και τα οποία ανέρχονται στο 7,5% του ΑΕΠ της Κύπρου για το διάστημα 2012-2017, ενώ μόνο για το 2013 τα μέτρα υπολογίζονται στο 1,5% του ΑΕΠ.

Ο περιορισμός της αύξησης του μισθολογικού κόστους του δημοσίου καθώς και των κοινωνικών επιδομάτων με εξαίρεση τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες.

Η συγκράτηση των δαπανών, η βελτίωση του φορολογικού μηχανισμού καθώς η υιοθέτηση διαρθρωτικών μέτρων.

Είναι εκπληκτικό το ότι οι τροικανοί παίρνουν και τα κοιτάσματα και τις καταθέσεις και τον έλεγχο του κράτους και όλα! Σίγουρα οι ηγεσίες των σύγχρονων ελληνικών κρατών διαγωνίζονται μεταξύ τους σε μειοδοσία, αλλά αυτά είναι ενέργειες που η ιστορία τις τιμωρεί, όπως και τους πρωταγωνιστές τους…

Ρήτρα πρόσθετων μέτρων

Σε περίπτωση υποαπόδοσης των μέτρων και κατά συνέπεια χαμηλότερα έσοδα ή υψηλότερες κοινωνικές δαπάνες, η κυπριακή κυβέρνηση οφείλει να είναι έτοιμη να προχωρήσει στη λήψη επιπρόσθετων μέτρων, κυρίως σε ότι αφορά στη μείωση των δαπανών.

Η πρώτη δέσμη συγκεκριμένων μέτρων

Στο Μνημονιο προβλέπονται και συγκεκριμένα μέτρα άμεσης εφαρμογής όπως:

-Αύξηση του εταιρικού φόρου στο 12,5%

-Αύξηση του φόρου σε τόκους και μερίσματα επί των συναλλαγών στο 30%

-Αύξηση του συντελεστή του ειδικού φόρου πιστωτικών ιδρυμάτων από 0,11% να 0,15% με 25/60             των εσόδων που προορίζονται για ειδικό λογαριασμό για το ταμείο χρηματοοικονομικής  σταθερότητας

-Αύξηση στα τέλη δημόσιων υπηρεσιών 17%

-Αλλαγή της φορολογικής κλίμακας για τα οχήματα και αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας με βάση τη        ρύπανση του περιβάλλοντος.

defencenet.gr

Kρουαζιέρα: Ρότα για την Ασία

Σταθερά ο δεύτερος καλύτερος προορισμός κρουαζιέρας στον κόσμο παραμένει και για το 2013 η Μεσόγειος, με πρώτη την Καραϊβική, ενώ την ίδια στιγμή ανεβαίνουν συνεχώς οι αγορές της Ασίας.

Σύμφωνα με την διάρθρωση του παγκόσμιου στόλου κρουαζιέρας, που μόνο κατά τη διάρκεια του 2012 ενισχύθηκε με 12 νέα πλοία, που περιλαμβάνουν 17.774 κρεβάτια και έχουν συνολική αξία 4,418 δισ. δολ., η Καραϊβική για μια ακόμη χρονιά παραμένει πρώτη στις προτιμήσεις, αφού εκεί δραστηριοποιείται το 34,4% της συνολικής χωρητικότητας.

Δεύτερη σταθερά τα τελευταία χρόνια η Μεσόγειος με μερίδιο 21,7%, ενώ η υπόλοιπη Ευρώπη είναι στο 10,9%, η Αυστραλία στο 5%, η Αλάσκα στο 4,8%, η Βόρειος Αμερική στο 3,9%, η Ασία στο 3,4% και ο υπόλοιπος κόσμος στο 15,8%.

Οι επενδύσεις των εταιρειών κρουαζιέρας μελών της CLIA από το 2012 μέχρι και το 2016 φτάνουν τα 14,676 δισ. δολ. για τη ναυπήγηση 43 νέων πλοίων.

Ωστόσο, το ανησυχητικό για την περιοχή μας είναι ότι, σύμφωνα με τα μέλη της Cruise Lines International Association (CLIA) Βορείου Αμερικής, το 2013 η Μεσόγειος δεν βρίσκεται στους προτεινόμενους ως «hot» προορισμούς. Σε αυτούς περιλαμβάνεται η Καραϊβική, τα ποτάμια των ΗΠΑ και της Ευρώπης, η Ασία, ο Ειρηνικός, ο Καναδάς, η Αυστραλία και η Νότιος Αμερική.

Ωστόσο, ο προορισμός για τον οποίο οι εταιρείες-μέλη της CLIA φαίνεται ότι δίνουν το μεγαλύτερο βάρος είναι αυτός της Ασίας. Οπως επισημαίνει η CLIA, όλο και περισσότερα λιμάνια σε χώρες της Ασίας εντάσσονται ως home ports στα σχέδια των εταιρειών κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με τη CLIA, η Princess Cruises πραγματοποιεί φέτος το μεγαλύτερο άνοιγμα που έχει γίνει ποτέ στην Ιαπωνία.Επίσης, η Costa Cruises συνεχίζει και το 2013 να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην αγορά της Απω Ανατολής. Αλλά και η Amazara Club Cruises θα προσφέρει κρουαζιέρες που θα πιάνουν συνολικά 40 νέα λιμάνια, μεταξύ αυτών το Πεκίνο, η Σαγκάη, αλλά και στη Νότιο Κορέα.

Ο στόλος

Από το 2000 και μέχρι το τέλος του 2013, περίπου 167 νέα κρουαζιερόπλοια θα έχουν κατασκευαστεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA. Πλοία που σαν μικρότερη δυνατότητα φιλοξενίας έχουν τα 32 άτομα, και για μεγαλύτερη τα 5.400. Επίσης το 2014 αναμένεται να παραδοθούν από τα ναυπηγεία 13 νέα πλοία αξίας 3,39 δισ. δολ., ενώ για το 2015 είναι προγραμματισμένα τρία νέα πλοία αξίας 2,46 δισ. δολ.

Ανανεώσεις

Για το 2013, οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν επενδύσει σημαντικά ποσά και για την ανανέωση του προϊόντος που προσφέρουν στους πελάτες τους. Για παράδειγμα, η Royal Caribbean στο τέλος του 2012 επένδυσε 131 εκατ. δολ. για την ανανέωση του «Grandeur of the seas», του «Rhapsody of the seas» και του «Serenade of the seas».

Μέσα στο 2013 επίσης θα επενδύσει περίπου 50 εκατ. δολ. για το «Legend of the Seas». Για το «Carnival Destiny» της Carnival επίσης θα δοθούν 155 εκατ. δολ. για εκτεταμένες αλλαγές, όπως και για το «Carnival Sunshine».

naftemporiki.gr

K.Μουσουρούλης: Όσο διαρκεί ο εποικοδομητικός διάλογος, θέμα επιστράτευσης δεν τίθεται

Mετά την σημερινή απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ για συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων για τρίτο 48ωρο ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης με δηλώσεις του ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται θέμα επιστράτευσης των ναυτικών.

« Όσο διαρκεί ο εποικοδομητικός διάλογος, θέμα επιστράτευσης δεν τίθεται» ήταν τα πρώτα λόγια του υπουργού ο οποίος προσέθεσε:

«Κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να αποκατασταθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας. Όλοι γνωρίζουν καλά τα προβλήματα του κλάδου, της ύφεσης, των δυσκολιών.

Είχα αλλεπάλληλες συναντήσεις και με τις δυο πλευρές, με τις οποίες βρίσκομαι σε συνεχή διάλογο. Αν δεν οχυρώνεται η κάθε πλευρά πίσω από τη δική της ρητορική , η λύση θα βρεθεί . πιστεύω ότι θα επικρατήσει η λογική ώστε να έχει αποτέλεσμα και αυτή μας η προσπάθεια.

Η περίοδος που βιώνουμε είναι κρίσιμη για όλους και πάντως δεν μπορούμε να κλείσουμε τα αυτιά μας στις φωνές αγωνιάς των νησιωτών μας».

marinews.gr

Kανονικά τα δρομολόγια των πλοίων

Μετά την ταλαιπωρία που υπήρξε λόγο του καιρού, το επιβατηγό κοινό ενημερώνετε ότι τα δρομολόγια των πλοίων από τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου, θα διεξάγονται κανονικά μετά τη βελτίωση των καιρικών συνθηκών και την εξασθένηση των ανέμων.

Αυτό βέβαια και με μία επιφύλαξη, γιατί οι ακτοπλοϊκές μπορούν και να εφεύρουν και μόνες τους απαγορευτικό….

Kίνα: χρηματοδότηση των τραπεζών της για ελληνικές ναυπηγήσεις

Η Kίνα αποφασίζει να ανοίξει τις στρόφιγγες χρηματοδότησης των τραπεζών της προκειμένου να χρηματοδοτήσει παραγγελίες κατασκευής πλοίων, υψηλού περιθωρίου κέρδους, στα κινεζικά ναυπηγεία. Ηδη το μνημόνιο συνεργασίας το οποίο έχει συναφθεί μεταξύ Ελλάδας – Κίνας προβλέπει ότι οι κινεζικές τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν με δάνεια άνω των 5 δισ. δολαρίων την κατασκευή πλοίων από Έλληνες εφοπλιστές στα ναυπηγεία της.

Στο διεθνές φόρουμ για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση το οποίο διοργάνωσε στο Πεκίνο η Export – Ιmport Βank of China, επιβεβαιώθηκε ότι οι πλούσιες σε ρευστότητα τράπεζες της Κίνας έχουν τη δυνατότητα να ενισχύσουν εύκολα τα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια, ενώ την ίδια ώρα οι ευρωπαϊκές τράπεζες βρίσκονται μέσα στη δίνη χρέους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εκτιμάται ότι τα περιθώρια διείσδυσης των κινεζικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είναι τεράστια καθώς σήμερα η συμμετοχή τους στη ναυτιλία είναι δυσανάλογη με τη δυναμική της Κίνας. Είναι ενδεικτικό ότι καμία τράπεζά της δεν περιλαμβάνεται αυτή τη στιγμή στους 10 πρώτους χρηματοδότες της ναυτιλιακής αγοράς. Οι κυριότερες, η Cexim και η Bank of China μόλις που εμφανίζονται μέσα στην πρώτη δεκαπεντάδα των τραπεζών που έχουν εμπλοκή στη ναυτιλία.
Ο αντιπρόεδρος της Cexim, είπε στο συνέδριο ότι συνολικά το τραπεζικό σύστημα φαίνεται να έχει χάσει τον προσανατολισμό του στη ναυτιλία, ενώ τα δάνειά τους στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2012 εμφάνισαν μείωση 37,8%. Στο διάστημα αυτό, πρόσθεσε ο Sun Ping οι κινεζικές τράπεζες αύξησαν τις χρηματοδοτήσεις τους.
Στο συνέδριο επισημάνθηκε ότι οι Κινέζοι δανειστές έχουν τη δυνατότητα να αποσπάσουν μεγάλο μερίδιο στην αγορά ναυτιλιακής χρηματοδότησης καθώς ένα μεγάλο ποσοστό πλοιοκτητών έχουν αρχίσει να βλέπουν πως οι τιμές των πλοίων φθάνουν στο χαμηλότερό τους σημείο, αλλά δυσκολεύονται να επωφεληθούν καθώς δεν διαθέτουν ρευστότητα.
Τι χρηματοδοτείται
Πάντως, όσοι πιστεύουν ότι ο τράπεζες της Κίνας θα σπεύσουν να καλύψουν σύντομα όλο το κενό που αφήνει η απουσία των ευρωπαϊκών τραπεζών, είναι πιθανό να απογοητευθούν. Όπως εξήγησαν στους συνέδρους εκείνοι που παίρνουν τις αποφάσεις στη Κίνα, πρόσβαση στα άφθονα κεφάλαια των τραπεζών τους θα έχουν όσοι σχεδιάζουν να επενδύσουν στην κατασκευή πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς κοντέινερ (ultra – large), μεγάλων LNG, πλοίων off – shore και πλοίων με χαμηλές καταναλώσεις καυσίμων. Ο αντιπρόεδρος της Cexim είπε στους συνέδρους ότι η Κίνα επιδιώκει με αυτή την πολιτική να αναπτύξει και να μεταρρυθμίσει τη ναυπηγική της βιομηχανία και πρόσθεσε ότι κατά προτεραιότητα θα επιδιώξουν να εμπλακούν σε επενδυτικά σχέδια κρατών και σημαντικών ιδιωτών.

ΠΗΓΗ