ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Malcom McLean : Ένας ηγέτης και οραματιστής που άλλαξε το παγκόσμιο εμπόριο

Σε κάθε βιομηχανία, υπάρχουν ηγέτες και οραματιστές που καινοτομούν, σχεδιάζουν, δημιουργούν και διαμορφώνουν και έτσι επωφελούνται όλοι στην αλυσίδα. Οι ναυτιλιακές, οι εμπορευματικές και οι εφοδιαστικές αλυσίδες δεν αποτελούν εξαίρεση.

Το σημερινό άρθρο αφορά τον κ. Malcom McLean, έναν από τους ηγέτες και τους οραματιστές που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Ποιος είναι ο Malcom McLean και γιατί είναι σημαντικός για τη ναυτιλία;

Τα κοντέινερ αποτελούν σημαντικό στοιχείο του παγκόσμιου εμπορίου. Το 2016 η εκτιμώμενη αξία ήταν άνω των 4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, χρησιμοποιώντας περίπου 130 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια γεμάτα με διάφορα φορτία.

Το ταπεινό και απλό κοντέινερ που δημιουργήθηκε το 1956 είναι αναγνωρισμένο παγκοσμίως ως μία από τις μεγαλύτερες εφευρέσεις του σύγχρονου κόσμου, που άλλαξε εντελώς τον τρόπο με τον οποίο διακινούνται τα αγαθά στον κόσμο όπως επίσης και την επιχειρηματική δραστηριότητα.

Διαβάστε την συνοπτική ιστορία του Malcom Purcell McLean, του άνθρωπου που έχει ονομαστεί ως ο Πατέρας του Containerisation.

Ο Malcom Purcell McLean γεννήθηκε το 1913 κοντά στο Maxton στη νοτιοανατολική Βόρεια Καρολίνα. Ξεκίνησε μια μικρή εταιρεία με φορτηγά για τη μεταφορά γεωργικών προϊόντων και αγαθών στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αυτό που ξεκίνησε ως μια εταιρεία φορτηγών που ονομαζόταν McLean Trucking Company το 1930, τελικά άνθισε και εξελίχθηκε σε μια εταιρεία με πάνω από 1.700 φορτηγά.

Εκείνη την περίοδο, όταν ο Malcom παρέδιδε αγαθά στις αποβάθρες, συνειδητοποίησε ότι υπήρξε μεγάλη αναποτελεσματικότητα στη μέθοδο «break-bulk» της μεταφοράς αγαθών με καράβιακαι συνειδητοποίησε ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί.

Συνειδητοποίησε ότι ξόδευε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του την στιγμή που περίμενε να παραδώσει μπάλες βαμβακιού, βλέποντας το γενικότερο σύστημα φόρτωσης να μην είναι αποδοτικό και να δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις στην φόρτωση των προϊόντων στα καράβια, κάτι που σήμαινε χάσιμο χρόνο και συνεπώς χρημάτων.

Αναρωτιόταν πόσο εύκολο θα ήταν να ανασηκωθεί ολόκληρο το ρυμουλκούμενο του φορτηγού και να τοποθετηθεί στο πλοίο αντί να ξεφορτώνονται ένα ένα τα προϊόντα από το φορτηγό του και να φορτώνονται και πάλι ένα ένα στο πλοίο. Φυσικά τέτοιες ιδέες χρειαζόταν χρήματα και χρόνο για την υλοποίηση τους.

Για την επόμενη δεκαετία, ο Malcom επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη της επιχείρησης του και τελικά στις αρχές της δεκαετίας του 1950, είχε καταφέρει να έχει τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών στο Νότο και το πέμπτο μεγαλύτερο στη χώρα, το οποίο περιλάμβανε 1.776 φορτηγά και 37 τερματικά κατά μήκος της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ.

Αλλά παρόλο που η επιχείρηση μεγάλωνε, η σκέψη που είχε το 1937 συνέχιζε να βρίσκεται στο πίσω μέρος του μυαλού του και ήξερε ότι πρέπει να υπάρχει ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος να μεταφέρεται το φορτίο κατά μήκος της ακτογραμμής των ΗΠΑ, τουλάχιστον…

Αυτή η σκέψη, ότι δηλαδή σε ένα μόνο πλοίο θα μπορούσε να φορτώσει εκατοντάδες ρυμουλκούμενα χωρίς τα πολλά έξοδα που αντιμετώπιζαν στις οδικές μεταφορές, όπως το κόστος των καυσίμων, το κόστος εργασίας, ο χρόνος μετακίνησης φορτηγών και ρυμουλκούμενων, οι περιορισμοί του βάρους, των ζημιών, της συντήρησης και επισκευής στα φορτηγά και τα ρυμουλκούμενα.

Αλλά υπήρχαν και κάποια προβλήματα στο σχέδιο αυτό, το οποίο ήταν κυρίως οι τροχοί του ρυμουλκούμενου και τον χώρο που θα καταλάμβαναν όπως επίσης και το ότι δεν θα ήταν δυνατόν να φορτωθούν το ένα πάνω στο άλλο.

Έτσι, σκέφτηκε να αφαιρέσει τους τροχούς και να φορτώσει μόνο τα ρυμουλκούμενα σώματα που θα του επιτρέψουν όχι μόνο να μειώσει τον χώρο που θα καταλαμβάνουν, αλλά και να επιτρέψει αυτά τα ρυμουλκούμενα να στοιβάζονται το ένα πάνω στο άλλο.

Έτσι, ουσιαστικά το σχέδιο ήταν ότι ένα ρυμουλκούμενο χωρίς τους τροχούς θα φορτώνονταν σε ένα πλοίο, και μαζί με τα προϊόντα που περιέχονται μέσα σε αυτό θα μεταφέρονταν από ένα λιμάνι σε κάποιο άλλο. Αυτή η σκέψη ήταν η αρχή για την μελλοντική μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων.

Ο Malcom όμως συνειδητοποίησε ότι η αγορά του σώματος ρυμουλκούμενων και η μεταφορά τους με φορτηγά δεν θα ήταν τόσο εύκολη όσο σκέφτηκε.

Ο Keith Tantlinger, ήταν ένας μηχανικός στον οποίο ενέθεσε ο Malcom να σχεδιάσει εμπορευματοκιβώτια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά αγαθών αντί για τα σώματα ρυμουλκούμενων όπως είχαν σχεδιαστεί αρχικά. Ο Keith είχε σχεδιάσει ήδη ένα εμπορευματοκιβώτιο που είχε την ικανότητα και την αντοχή να στοιβάζεται ψηλά.

Μετά από πολλές συζητήσεις και αλλαγές σχεδίου, η πρώτη παρτίδα 58 εμπορευματοκιβωτίων φορτώθηκε στο πλοίο SS Ideal X, ένα πετρελαιοφόρο που μετασκευάστηκε στο Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο, στις 26 Απριλίου 1956 από το Port of Newark στο Χιούστον.

Έτσι ξεκίνησε το ταξίδι της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και από τότε δεν υπήρξε επιστροφή.

Το 1960, ο Malcom McLean άλλαξε το όνομα της εταιρείας του από Pan-Atlantic στη περίφημη Sea-Land Sevice και το 1962 το μετασκευασμένο δεξαμενόπλοιο Elizabethport, που ανήκε στον Malcom McLean, έγινε το πρώτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πέρασε από την Ανατολική ακτή προς τη δυτική ακτή μέσω του καναλιού του Παναμα.

Χάρη στην Malcom McLean, η εποχή της σύγχρονης εμπορευματοποίησης είχε αρχίσει πραγματικά, μεταμορφώνοντας τη βιομηχανία και καθιστώντας τη ναυτιλία πιο κερδοφόρα, ανοίγοντας το δρόμο για την παγκοσμιοποίηση και τη διαμόρφωση του σύγχρονου κόσμου.

Παρόλο που ο Malcom McLean δεν ήταν ο «εφευρέτης» του κοντέινερ, γεγονός που αναγνώρισε ο ίδιος, ήταν ο πρωτοπόρος που ανέπτυξε τη ναυτιλιακή μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων σε ένα ολοκληρωμένο και αποδοτικό σύστημα που είναι σήμερα, μεταμορφώνοντας το παγκόσμιο εμπόριο και καταλαμβάνοντας άξια μια θέση στην ιστορία.

Οι καινοτόμες ιδέες του μετασχημάτισαν ολόκληρη τη βιομηχανία και έδωσαν στον κόσμο την πρώτη ασφαλής, αξιόπιστη και οικονομικά αποδοτική επιλογή να μεταφέρει φορτίο περίπου 5 φορές χαμηλότερα από το κόστος με το οποίο μεταφερόταν το 1950…

Κάθε καταναλωτικό αγαθό που μπορεί να φανταστεί κανείς σήμερα οφείλει τη χαμηλότερη τιμή του στην επανάσταση των εμπορευματοκιβωτίων.

Οι καινοτόμες σκέψεις του Malcom McLean συνέβαλαν στην αναδιάρθρωση και την επανεξέταση μιας βιομηχανίας επιτρέποντας την ταχύτερη και φθηνότερη μεταφορά του φορτίου, τη μείωση των ζημιών και τη μείωση των χρόνων φόρτωσης και εκφόρτωσης των πλοίων.

Στην πορεία καθορίστηκαν πρότυπα ISO για τα εμπορευματοκιβώτια και αυτό επέτρεψε τη μαζική παραγωγή και χρήση τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων, που επέτρεψαν επίσης την τυποποίηση των λιμανιών, των τερματικών εμπορευματοκιβωτίων και του εξοπλισμού χειρισμού σε ολόκληρο τον κόσμο, η εξέλιξη των οποίων είχε ως αποτέλεσμα τα σημερινά μεγάλα πλοία να έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν πάνω από 20.000 TEU σε ένα μόνο πλοίο.

Σήμερα, τα οφέλη από τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων είναι:

– Βελτιωμένος και ταχύτερος χειρισμός του φορτίου.

– Ευελιξία.

– Μετακίνηση από πόρτα σε πόρτα χρησιμοποιώντας την ίδια μονάδαΑσφάλεια φορτίου.

– Λειτουργίες που επιτρέπουν στο φορτίο να φτάσει σε κάθε γωνιά του κόσμου, είτε μέσω της θάλασσας είτε μέσω της στεριάς.

– Φθηνότερη μεταφορά ανά μονάδα, κάτι που έχει τεράστιο αντίκτυπο στους καταναλωτές.

Σύμφωνα με την έρευνα της Clarksons, από το 1971-1996 (20 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία των εμπορευματοκιβωτίων), δημιουργήθηκαν 41 εκατομμύρια TEU πρόσθετου εμπορίου με περίπου 3 εκατομμύρια TEU χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων που παραδόθηκαν για να εξυπηρετήσουν την παγκόσμια βιομηχανία!

Από το 1997 έως το 2016 (60ος χρόνος εμπορευματοποίησης) αυτό αυξήθηκε σε 136 εκατομμύρια TEU πρόσθετου εμπορίου με παραδοθείσα χωρητικότητα 20 εκατομμυρίων TEU.

Κλείνω με τα λόγια του Martin Stopford, επικεφαλή της έρευνας της Clarksons, ο οποίος σημείωσε:

«Η ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων είναι σίγουρα το μεγάλο κρυμμένο θαύμα του κόσμου, μια πολύ υποτιμημένη επιχείρηση. Έχει συρρικνωθεί ο πλανήτης και έχει επιφέρει μια επανάσταση, επειδή το κόστος μεταφοράς των κοντέινερ είναι τόσο φθηνό. Οι άνθρωποι μιλούν για τη συμβολή της Microsoft. Αλλά τα εμπορευματοκιβώτια πρέπει να είναι από τις 10 πιο σημαντικές βιομηχανίες κατά τα τελευταία 30 χρόνια».