Οι απώλειες πλοίων συνεχίζουν να μειώνονται την στιγμή που νέοι κίνδυνοι απειλούν την ασφάλεια στη θάλασσα

Οι μεγάλες απώλειες των πλοίων έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από το ένα τρίτο κατά την τελευταία δεκαετία, αλλά οι νέοι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο και στην αλλαγή του κλίματος, μαζί με το ανθρώπινο λάθος, απειλούν την πρόοδο της ασφάλειας, σύμφωνα με την παγκόσμια ασφαλιστική εταιρεία Allianz Global Corporate & Specialty.

Τα πρόσφατα γεγονότα, όπως η σύγκρουση του δεξαμενόπλοιου Sanchi και οι επιπτώσεις της κυβερνοεπίθεσης NotPetya, υπογραμμίζουν ότι ο ναυτιλιακός τομέας δοκιμάζεται από μια σειρά παραδοσιακών και αναδυόμενων προκλήσεων κινδύνου, προειδοποιεί η Allianz.

Κατά το έτος 2017 αναφέρθηκαν συνολικά 94 απώλειες στον ναυτιλιακό κόσμο, 4% μειωμένες σε σχέση με το έτος (98) – το δεύτερο χαμηλότερο σε 10 χρόνια μετά το 2014. Συνολικά, αυτό ισοδυναμεί με 38% την τελευταία δεκαετία , με αυτή την πτωτική τάση να συνεχίζεται το 2017.

Ο κακός καιρός, όπως οι τυφώνες στην Ασία και οι τυφώνες στις Η.Π.Α., συνέβαλαν στην απώλεια περισσότερων από 20 πλοίων το 2017 ή περίπου σε 1 στις 4 απώλειες.

Η Allianz σημειώνει ότι παράλληλα με τις παραδοσιακές απώλειες, όπως οι συγκρούσεις και οι προσαράξεις, ο ναυτιλιακός τομέας αντιμετωπίζει σήμερα πολλούς νέους κινδύνους.

Για παράδειγμα, το όλο και μεγαλύτερο μέγεθος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θέτει ζητήματα για τον κίνδυνο της πυρκαγιάς και της διάσωσης, σύμφωνα με την Allianz.

Η αλλαγή του κλίματος φέρνει και νέους κινδύνους για την ναυσιπλοΐα και τις πορείες των πλοίων, με τις ταχέως μεταβαλλόμενες συνθήκες στα ύδατα της Αρκτικής και του Βόρειου Ατλαντικού να δημιουργούν νέους κινδύνους. Επιπλέον, καθώς η βιομηχανία επιδιώκει να μειώσει τις εκπομπές, δημιουργούνται ταυτόχρονα νέοι τεχνικοί κίνδυνοι και απειλή των περιστατικών των ζημιών της κύριας μηχανής και των μηχανημάτων.

Τέλος, το 2017, η κυβερνοεπίθεση NotPetya προκάλεσε καθυστερήσεις στα φορτία και συμφόρηση σε περίπου 80 λιμένες, υπογραμμίζοντας την απειλή των κυβερνο-κινεζικών κινδύνων για τον τομέα.

«Η μείωση της συχνότητας και της σοβαρότητας των συνολικών ζημιών κατά το προηγούμενο έτος συνεχίζει τη θετική τάση της περασμένης δεκαετίας. Οι ασφαλιστικές αποζημιώσεις ήταν σχετικά ευνοϊκές, αντανακλώντας τον βελτιωμένο σχεδιασμό του πλοίου και τις θετικές επιπτώσεις της πολιτικής διαχείρισης κινδύνου και της ρύθμισης της ασφάλειας με την πάροδο του χρόνου », λέει η Baptiste Ossena, Γενικός Διευθυντής Hull & Marine Liabilities, AGCS.

«Ωστόσο, καθώς η χρήση νέων τεχνολογιών στα πλοία αυξάνεται, αναμένουμε να δούμε μελλοντικά αλλαγές στα ατυχήματα στο θαλάσσιο περιβάλλον. Ο αριθμός θα αυξηθεί – όπως τα περιστατικά στον κυβερνοχώρο ή σε τεχνικής φύσης θέματα – εκτός από τις παραδοσιακές απώλειες, όπως οι συγκρούσεις ή οι προσαράξεις», σημειώνει ο Ossena.

Επικίνδυνες θαλάσσιες περιοχές

Σχεδόν το ένα τρίτο των απωλειών στη ναυτιλία το 2017 (30) σημειώθηκε στη περιοχή της Νότιας Κίνας, της Ινδοκίνας, της Ινδονησίας και των Φιλιππίνων, αυξημένη κατά 25% ετησίως, λόγω της δραστηριότητας στα ύδατα του Βιετνάμ, σύμφωνα με την Allianz.

«Αυτή η περιοχή υπήρξε το κύριο σημείο απώλειας πλοίων την τελευταία δεκαετία, με αποτέλεσμα ορισμένοι σχολιαστές των μέσων ενημέρωσης να το χαρακτηρίσουν ως το «νέο τρίγωνο των Βερμούδων», λέει η Allianz. Οι κυριότεροι παράγοντες απώλειας είναι οι καιρικές συνθήκες, οι αυξημένη θαλάσσια κυκλοφορία και τα χαμηλά πρότυπα ασφαλείας σε ορισμένες εταιρείες εσωτερικών πλόων.

Εκτός της Ασίας, η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας είναι η δεύτερη γεωγραφική περιοχή με τις σημαντικότερες απώλειες πλοίων (17) και ακολουθείται από τα βρετανικά νησιά (8). Επίσης, σημειώθηκε ετήσια αύξηση κατά 29% των αναφερόμενων ναυτικών περιστατικών στα ύδατα του Αρκτικού Κύκλου, σύμφωνα με την ανάλυση της Allianz.

Τα φορτηγά πλοία (53) αντιπροσώπευαν πάνω από το ήμισυ του συνόλου των πλοίων που χάθηκαν συνολικά το 2017. Οι απώλειες αλιευτικών σκαφών και επιβατηγών πλοίων μειώθηκαν σε ετήσια βάση. Τα πλοία μεταφοράς φορτίου χύδην αντιστοιχούσαν σε πέντε από τις 10 μεγαλύτερες συνολικές απώλειες που αναφέρθηκαν. Η συνηθέστερη αιτία των παγκόσμιων απωλειών παραμένει η βύθιση, με 61 καράβια το 2017.

Τις Παρασκευές οι πιο επικίνδυνες μέρες

Η ανάλυση δείχνει ότι η Παρασκευή είναι η πιο επικίνδυνη ημέρα στη θάλασσα – έχουν σημειωθεί 175 απώλειες από τις 1.129 την ημέρα αυτή την τελευταία δεκαετία.

Η Παρασκευή 13η μπορεί να είναι άτυχη – τρία πλοία χάθηκαν την ημέρα αυτή το 2012, συμπεριλαμβανομένης της Costa Concordia, της μεγαλύτερης απώλειας θαλάσσιας ασφάλισης που έγινε ποτέ.

Το πιο άτυχο πλοίο του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με την Allianz, είναι ένα επιβατηγό πλοίο που δραστηριοποιείται στην Ανατολική Μεσόγειο και στην περιοχή του Ευξείνου Πόντου – συνεπλάκη σε επτά ατυχήματα σε 12 μήνες!

Το ανθρώπινο λάθος εξακολουθεί να είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Τα δεδομένα μπορούν να βοηθήσουν. Παρά την βελτίωση της ασφάλειας τις τελευταίες δεκαετίες, η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει περιθώρια εφησυχασμού, προειδοποιεί η Allianz. Τα θανατηφόρα ατυχήματα όπως η σύγκρουση του πετρελαιοφόρου «Sanchi» τον Ιανουάριο του 2018 και η απώλεια του «El Faro» στον τυφώνα Joaquin στα τέλη του 2015 μας δείχνουν ότι η ανθρώπινος παράγοντας παίζει σημαντικό λόγο. Η Allianz εκτιμά ότι το ανθρώπινο λάθος βρίσκεται πίσω από το 75% των 15.000 αξιώσεων του κλάδου ασφάλισης αστικής ευθύνης που αναλύθηκαν από την AGCS, αξίας 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Οι φορτωτές αντιμετωπίζουν σοβαρά την απειλή του κυβερνοχώρου, καθώς αυξάνονται οι ποινές
Κυβερνοεπιθέσεις όπως το malware NotPetya όπως ήταν μια προειδοποίση αφύπνισης για τον τομέα της ναυτιλίας. Πολλοί φορείς θεωρούσαν ότι ήταν ασφαλείς από αυτήν την απειλή.

Ταυτόχρονα, οι νέοι νόμοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η οδηγία για την ασφάλεια των δικτύων και των πληροφοριών (NIS), που απαιτεί μεγάλα λιμάνια και υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών να αναφέρουν τυχόν περιστατικά στον κυβερνοχώρο και να επιφέρουν οικονομικές κυρώσεις, θα επιδεινώσουν την έκπτωση από οποιαδήποτε μελλοντική αποτυχία – κακόβουλα ή τυχαία.

Άλλα θέματα κινδύνου που προσδιορίζονται στην ανασκόπηση ασφαλείας των πλοίων περιλαμβάνουν:

Οι πυρκαγιές στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων: Η χωρητικότητα μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά σχεδόν 1.500% σε 50 χρόνια. Τα σημερινά «μεγάλα πλοία» δημιουργούν νέες εκθέσεις κινδύνου και υπήρξαν αρκετές πυρκαγιές στη θάλασσα τα τελευταία χρόνια. Οι δυνατότητες πρόληψης της πυρκαγιάς δεν είναι απαραίτητα συμβατές με τα αυξανόμενα μεγέθη των πλοίων.

Η αλλαγή του κλίματος φέρνει νέους κινδύνους στις πορείες των πλοίων: Η αλλαγή του κλίματος αλλάζει τους κινδύνους από τους πάγους, απελευθερώνει νέες εμπορικές οδούς σε ορισμένες περιοχές, αυξάνοντας παράλληλα τον κίνδυνο πάγου σε άλλες περιοχές – πάνω από 1.000 παγόβουνα μετακινήθηκαν πέρσι σε πιθανά σημεία σύγκρουσης. Οι όγκοι φορτίου στη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας έφτασαν σε υψηλά επίπεδα το 2017.

Οι κανονισμοί σχετικά με της εκπομπές προκαλούν προβλήματα: οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα επίπεδα εκπομπών του ναυτιλιακού τομέα είναι τόσο υψηλά όσο σε όλη την Γερμανία, οδηγώντας σε δέσμευση για μείωση όλων των εκπομπών κατά 50% μακροπρόθεσμα, παράλληλα με τις υφιστάμενες δεσμεύσεις για μείωση των εκπομπών οξειδίων του θείου μέχρι το 2020. Οι ναυτιλιακή βιομηχανία αναζητά τεχνικές λύσεις για την επίτευξη αυτών των στόχων, όπου όμως θα μπορούσαν να συνοδεύουν ζητήματα κινδύνου για τις κύριες μηχανές και την εκπαίδευση των χειριστών.

Αυτόνομα πλοία και drones: Τα ζητήματα νομικής ασφάλειας, ασφαλείας και ασφάλειας στον κυβερνοχώρο είναι πιθανό να περιορίσουν τη διαδεδομένη ανάπτυξη των αυτόνομων πλοίων για τώρα. Ο κίνδυνος ανθρώπινου σφάλματος εξακολουθεί να υπάρχει στους αλγόριθμους λήψης αποφάσεων και στις βάσεις παρακολούθησης επί ξηράς. Τα drones και τα αυτόνομα υποβρύχια έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν σημαντικά στην ασφάλεια της ναυτιλίας και τη διαχείριση κινδύνων. Η μελλοντική χρήση θα μπορούσε να περιλαμβάνει την εκτίμηση της ρύπανσης, τις επιθεωρήσεις δεξαμενών φορτίου, την παρακολούθηση για πειρατές και την εκτίμηση της κατάστασης του κύτους του πλοίου σε ένα περιστατικό προσάραξης.